کمانچه کش فقید

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان، چهارمین روز جشنواره تنها به ساز کمانچه اختصاص داشت. رپرتوار گروه «الف» آوازهای ابوعطا و دشتی، گروه «ب» آواز بیات ترک و گروه «ج» دستگاه سه‌گاه و گوشه‌های مربوط به آن بود که به نوبت مقابل هیئت داوران به اجرا پرداختند. جشنواره سکوی پرتاب استعدادهای درخشان است محمد مقدسی داور بخش کمانچه یازدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در مورد کیفیت اجراهای این دوره گفت: جوانانی پراستعداد و علاقه‌مند در این دوره حضور داشتند. گروه سنی «ب» از کیفیت اجرایی بهتری نسبت به دیگر گروه‌ها برخوردار بود، اما توقع از گروه سنی بعدی بیشتر بود. متأسفانه برخی با اینکه ردیف می‌نواختند آنچنان که باید توجهی به اصالت ردیف نداشتند. آرشه‌کشی‌ها برای اجرای قطعات ضربی مطابق آنچه ما می‌دانیم، غلط بود اما بیشتر به صدا توجه داشتند. اما در مجموع استعدادهای خوبی در این دوره وجود داشت. او در ادامه به نقاط قوت و ضعف شرکت‌کنندگان اشاره نمود و گفت: برخی از شرکت‌کنندگان
برخلاف آنچه طی چند روز اخیر پیرامون ثبت ساز کمانچه به عنوان میراث ناملموس بشری در یونسکو منتشر شده هنوز چنین اتفاقی نیافتاده و قرار است پرونده این ساز حدود یک ماه دیگر در کنفرانس عمومی یونسکو مورد بررسی نهایی قرار گیرد. به گزارش ایلنا، داریوش پیرنیاکان (سرپرست تیم تهیه‌کننده و تدوین پرونده ثبت کمانچه در یونسکو) درباره انتشار خبر نادرست ثبت سازکمانچه در یونسکو گفت: متاسفانه در فضای مجازی بطوری منعکس شده است که انگار شخصی این ساز را به ثبت یونسکو رسانده است. در حالی که شخص نقشی در ثبت ساز ندارد و این مسائل قائم به یک شخص خاص نیست بلکه به نام فرهنگ و کشور ثبت می‌شود. همانطور که ردیف موسیقی ایرانی به سرپرستی آقای هومان اسعدی ثبت شد ولی به نام ایشان نبود بلکه به نام کشور ایران و فرهنگ ایرانی است. این آهنگساز و نوازنده تار درباره سایر جزئیات پرونده ثبت کمانچه در یونسکو طی سخنانی که بر روی خروجی سایت خانه موسیقی قرار گرفت عنوان کرد: چیزی که در روزهای اخیر اعلام
به گزارش خبرنگار مهر، پس از آنکه کشور آذربایجان در سال ۱۳۹۱ روش‌های نوازندگی و اجرای ساز «تار» را به نام خودش در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رساند و مردم ایران به خصوص فعالان حوزه موسیقی به این اقدام اعتراض کردند، رئیس مرکز مطالعات جهانی میراث ناملموس اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۰۹ پرونده‌ای را با عنوان ردیف‌های موسیقی ایرانی در یونسکو ثبت کرده بود و آنجا درباره‌ ردیف سازی توضیح‌های کاملی ارائه و مشخص شده که در ردیف سازی، موسیقی ایرانی با سازهای تار، کمانچه، نی، ‌سنتور و دیگر ساز‌ها نواخته می‌شود.بنابراین در یک سند بین‌المللی در یونسکو، نام تار به‌عنوان سازی که موسیقی ایرانی با آن نواخته می‌شود، ثبت شده است. ولی این صحبت فعالان این عرصه را متقاعد نکرد.در همان سال ناظم صمدوف معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان، گفت: موسیقی مقامی آذربایجان سال ۲۰۰۳ از سوی یونسکو به رسمیت شناخته شد پس به صورت اتوماتیک «تار»، «دف» و «کمانچه» در فهرست یونسکو جای می‌‌گیرد.
نوازنده‌ی پیشکسوت ساز کمانچه در واکنش به انتشار خبر ارسال پرونده‌ی ثبت جهانی این ساز به یونسکو، گفت: بهتر است، به جای ثبت جهانی کمانچه برای این ساز، نوازنده تربیت کنیم. هادی منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش موسیقی ایسنا،‌ اظهار کرد: کمانچه در نقاط مختلف دنیا نواخته می‌شود و ما باید شیوه‌ی نوازندگی خود را بررسی کنیم. او با بیان خاطره‌ای گفت: به یاد دارم قبل از انقلاب اسلامی، وزیر فرهنگ وقت نزد استاد ابراهیم قنبری‌مهر(مطرح‌ترین سازگر ایرانی) رفت و به او گفت که کمانچه‌ی جمهوری آذربایجان خیلی خوش‌صدا است، شما هم کمانچه‌ی آذری بسازید. استاد قنبری‌مهر به باکو سفر کرد و آن کمانچه را دید؛ اما پس از بازگشت از سفر به وزیر گفت که کمانچه‌ی ایرانی هیچ مشکلی ندارد، بلکه نوازندگان کارشان را بلد نیستند. این کمانچه‌نواز پیشکسوت تصریح کرد: من با این «دادار دودورها» مخالفم. باید به مسائل جدی‌تری توجه کرد. خواهش می‌کنم این جمله‌ی من را حمل بر خودستایی نکنید، اما تنها کسی که صدای کمانچه را مثل کمانچه درمی‌آورد، بنده‌ی حقیر
به گزارش خبرگزاری مهر، پس از ثبت ساز تار به نام جمهوری آذربایجان در یونسکو و عدم اعتراض مسئولین فرهنگی دولت وقت، خانه موسیقی ایران به عنوان تنها نهاد مستقل موسیقی دانان برای جلوگیری از اتفاقات مشابه با همکاری سازمان میراث فرهنگی اقدام به تشکیل کارگروهی برای ثبت ساز کمانچه در سازمان یونسکو کرد.داریوش پیرنیاکان، دبیر و سخنگوی خانه موسیقی با اشاره به اقدامات خانه این نهاد برای ثبت فرهنگ موسیقی ایران در سازمان جهانی یونسکو گفت: با توجه به اینکه چند سال قبل ردیف موسیقی ایرانی را هم برای ثبت در یونسکو فرستاده بودیم، مدتها در فکر این بودیم که سازهای مختلف موسیقی ایرانی و محلی را هم در یونسکو ثبت کنیم.  با تغییر و تحولی که در آن زمان پیش آمد در این مورد وقفه افتاد، همچنین جمهوری آذربایجان ساز تار را به نام خودش در یونسکو ثبت کرد که دولت وقت ایران هم به این مساله عکس العملی نشان نداد و حتی در آن مقطع هم من مصاحبه های زیادی کردم ولی آنها ساز را ثبت کرده بودند. با این حال هنوز هم ما می توانیم آن را دنبال کنیم تا حداقل بصورت مشترک ساز تار را در یونسکو به ثبت برسانیم.وی
یکی از خبرهای پر حاشیه خبرگزاری مهر در این هفته درباره ورود کارشناسان میراث فرهنگی به کاخ پاسال بود و اعلام نظر مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره اینکه پس از بررسی کارشناسان این اداره، آنها به این نتیجه رسیده اند که کاخ پاسال ارزش میراثی ندارد تا بتوان آن را در فهرست میراث فرهنگی ثبت کرد. این اظهار نظر درحالی است که اداره میراث تهران در نظر دارد تا برج میلاد را در فهرست میراث ملی به عنوان اثر دارای شان ملی حفظ کند درحالیکه هیچ وجه فرهنگی هنری و ... ندارد. با این حال واکنش های مختلفی پیرامون این خبر به وجود آمد و بسیاری کارشناسان میراث فرهنگی را فاقد صلاحیت برای ارزش گذاری آثار تاریخی دانستند.بلیت بازدید از میراث ثبت شده در یونسکو امسال الکترونیکی می‌شودمدیر کل امور پایگاه‌های میراث جهانی از الکترونیکی شدن بلیت همه آثار ثبت شده در فهرست یونسکو خبر داد و گفت: در نوروز امسال عمارت عالی قاپو بلیت الکترونیکی فروخت.فرهاد
بهروز وجدانی که در تدوین و گردآوری «پرونده ثبت جهانی ساز کمانچه به نام ایران» توسط خانه موسیقی از همکاران اصلی پروژه بوده است در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: همانطور که دیدیم ساز تار به چه شکلی توسط جمهوری آذربایجان به نام این کشور در یونسکو ثبت جهانی شد بنابراین این احتمال وجود دارد که برخی از کشورها دوباره بخواهند سازهای دیگر ایرانی را به نام خود در یونسکو ثبت جهانی کنند از این روز لازم است که هر چه زودتر نسبت به تکمیل پرونده های مربوط به سازهای ایرانی برای ارجاع به یونسکو کارهای لازم صورت گیرد.عضو کانون پژوهشگران خانه موسیقی ادامه داد: نمی دانم چه اتفاقی است که به قولی «هر وقت همسایه آش می پزد ما به طور دائم به این آش پختن نگاه می کنیم» در حالیکه خودمان می توانیم بهترین و خوش طعم ترین آش ها را درست کنیم. به هر ترتیب باید تا زمانی که دیگران هوس نکرد‌ه‌اند مانند ساز تار، سازهای دیگر ما را به نام خود ثبت کنند کارهایی را انجام دهیم که بقیه سازهای ایرانی نیز در نوبت ثبت جهانی در یونسکو قرار گیرد.وی افزود: این موضوعی است که من و تعدادی از همکارانم
به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا، در این اطلاعیه آمده است: اخیراً اخباری مبنی بر اینکه کشورهای دیگر ساز کمانچه را برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به یونسکو پیشنهاد کرده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در انجام این مهم تعلل کرده منتشر شده است.این اطلاعیه می افزاید: ضمن تشکر از جامعه فرهنگی ایران و حساسیت های به موقع و به منظور تنویر افکار عمومی و پاسخ به دغدغه های مشفقانه اعلام می دارد، پرونده «کمانچه، هنر ساختن و نواختن یک ساز آرشه ای فولکلوریک» سال گذشته به درخواست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و توسط خانه موسیقی ایران، به مدیریت داریوش پیرنیاکان تدوین شد.اطلاعیه معاونت میراث فرهنگی ادامه می دهد: این پرونده در موعد مقرر به یونسکو ارسال و توسط آن مرجع اعلام وصول شد و تاکنون کشور دیگری به تدوین یا ارسال پرونده ای با موضوع کمانچه مبادرت نورزیده و کشور جمهوری اسلامی ایران در ثبت این میراث فرهنگی ناملموس ارزشمند در جهان پیشگام خواهد بود.براساس گزارش سازمان میراث فرهنگی، این اطلاعیه اضافه می
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اطلاعیه معاونت میراث فرهنگی آمده است:به تازگی اخباری مبنی بر اینکه کشورهای دیگر ساز کمانچه را برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به یونسکو پیشنهاد کرده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در انجام این مهم تعلل کرده منتشر شده است.ضمن تشکر از جامعه فرهنگی ایران و حساسیت‌های به موقع و به منظور تنویر افکار عمومی و پاسخ به دغدغه‌های مشفقانه اعلام می‌دارد ، پروندۀ «کمانچه: هنر ساختن و نواختن یک ساز آرشه‌ای فولکلوریک» سال گذشته به درخواست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و توسط خانۀ موسیقی ایران، به مدیریت جناب آقای دکتر داریوش پیرنیاکان تدوین شد.این پرونده در موعد مقرر به یونسکو ارسال و توسط آن مرجع اعلام وصول شد و تا کنون کشور دیگری به تدوین یا ارسال پرونده‌ای با موضوع کمانچه مبادرت نورزیده و کشور جمهوری اسلامی ایران در ثبت این میراث فرهنگی ناملموس ارزشمند در جهان پیشگام خواهد بود.خبر
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، معاونت میراث فرهنگی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد تاکنون کشور دیگری به تدوین یا ارسال پرونده‌ای با موضوع ثبت ساز کمانچه در فهرست جهانی میراث فرهنگی ناملموس مبادرت نورزیده و کشور جمهوری اسلامی ایران در این خصوص در جهان پیشگام است. در اطلاعیه معاونت میراث فرهنگی آمده است: "اخیراً اخباری مبنی بر اینکه کشورهای دیگر ساز کمانچه را برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به یونسکو پیشنهاد کرده و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در انجام این مهم تعلل کرده منتشر شده است. ضمن تشکر از جامعه فرهنگی ایران و حساسیت‌های به موقع و به منظور تنویر افکار عمومی و پاسخ به دغدغه‌های مشفقانه اعلام می‌دارد ، پروندۀ «کمانچه: هنر ساختن و نواختن یک ساز آرشه‌ای فولکلوریک» سال گذشته به درخواست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و توسط خانۀ موسیقی ایران، به مدیریت جناب آقای دکتر داریوش پیرنیاکان تدوین شد. این پرونده در موعد مقرر به یونسکو ارسال

دانلود قانونی سریال دل
۰۵:۱۷:۲۵, ۱۵ دی ۱۳۹۸
معرفی وب سایت سریال هیولا
۰۰:۰۰:۰۰, ۲۶ شهریور ۱۳۹۸