پیش فرض های ذهنی به قضاوتی نادرست منجر شده باشد

گروه فرهنگی خبرگزاری آنا؛ دکتر خسرو باقری نوع پرست، استاد دانشگاه تهران در رشته‌های فلسفه آموزش و پرورش، فلسفه شناخت و روان و تربیت دینی است. وی درجه دکتری در فلسفه تعلیم و تربیت را از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا، دریافت کرد و هم اکنون در دانشکده روانشناسی، علوم تربیتی و الهیات دانشگاه تهران مشغول به تدریس است. در زیر گفت‌وگوی ما با این استاد را با محوریت تاملی در ایده دانشگاه می خوانید. *برای شروع بحث بهتر است بگویید چطور می‌توانیم به علوم انسانی اسلامی دست یابیم؟ آیا اساسا این خواسته ای دست یافتنی است؟ دانشمندی که می‌خواهد در عرصه تجربی کار کند از وجهی ارتباط با تجربه دارد و از طرفی یک ساختارهای ذهنی هم دارد که از طریق آن به فرضیه پردازی می‌پردازد. ما نمی‌توانیم تنها با مشاهده به دانش تجربی برسیم بلکه باید ذهنمان هم ساختار درستی برای فرضیه پردازی داشته باشد. فرضیه پردازی احتیاج به پشتوانه‌هایی دارد و پیشفرض هایی برای تحقق آن لازم است، اینجا
صاحب‌خبر - به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سید محمد جاماسبی رتبه دوم بخش پوستر نهمین سوگواره هنرعاشورایی، توجه پوسترهای دوره‌های گذشته را بیشتر بر روی فرم دانست و گفت: مشكلی كه در بعضی كارها دیده می شود، ناهماهنگی میان فرم و محتواست كه برای رسیدن به نتیجه مطلوب و تأثیرگذار بودن یك اثر باید حتماً هر دو مورد توجه باشد.   وی ادامه داد: توجه نكردن به معنا در یك اثر گرافیكی باعث بدفهمی مخاطب از آن می شود و باید سعی كنیم تا در موسسات هنری و دانشگاه ها بیشتر به آموزش این مباحث توجه شود.   این گرافیست، كپی كاری در تولید پوسترها و تصویرسازی های عاشورایی را بی توجهی به امر مطالعه دانست و بیان داشت: این موضوع نباید باعث شود تا خلاقیت كه ركن اساسی كار هنرمند و برجسته كردن یك اثر است به فراموشی سپرده شود. در موضوع عاشورا چند كتاب توسط جناب فرشید مثقالی تألیف شده است كه می تواند هم برای هنرمندان و هم اساتید راهگشا و راهنما باشد و به آن‌ها ایده دهد.   جاماسبی
صاحب‌خبر - به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» سید محمد جاماسبی رتبه دوم بخش پوستر نهمین سوگواره هنرعاشورایی، توجه پوسترهای دوره‌های گذشته را بیشتر بر روی فرم دانست و گفت: مشکلی که در بعضی کارها دیده می‌شود، ناهماهنگی میان فرم و محتواست که برای رسیدن به نتیجه مطلوب و تأثیرگذار بودن یک اثر باید حتماً هر دو مورد توجه باشد. وی ادامه داد: توجه نکردن به معنا در یک اثر گرافیکی باعث بدفهمی مخاطب از آن می‌شود و باید سعی کنیم تا در موسسات هنری و دانشگاه ها بیشتر به آموزش این مباحث توجه شود. این گرافیست، کپی کاری در تولید پوسترها و تصویرسازی های عاشورایی را بی توجهی به امر مطالعه دانست و بیان داشت: این موضوع نباید باعث شود تا خلاقیت که رکن اساسی کار هنرمند و برجسته کردن یک اثر است به فراموشی سپرده شود. در موضوع عاشورا چند کتاب توسط جناب فرشید مثقالی تألیف شده است که می‌تواند هم برای هنرمندان و هم اساتید راهگشا و راهنما باشد و به آن‌ها ایده دهد. جاماسبی تأکید کرد: البته هر کسی در رسیدن به شناخت قیام عاشورا و نهضت حسینی راه هایی دارد و نمی‌توان
به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»،‌ آیت الله آملی لاریجانی در دیدار عصر امروز با رئیس جمهور اتریش با تاکید بر اینکه اسلام واقعی دینی مبتنی بر توجه به کرامت انسانی است گفت: آنچه از سوی برخی گروههای تروریستی منتسب به اسلام ترویج می‌شود نسبتی با اسلام واقعی ندارد و اسلامی نیست که مورد قبول ما باشد.   رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) حسب نص صریح قرآن رحمتی برای عالمیان است افزود: ما از اسلامی دفاع می‌کنیم که دارای عقلانیتی انسانی است و بنیان‌های تمدن آن در قرون گذشته مبتنی بر عقلانیت و توجه به شأن و منزلت انسان بوده است و علمای بزرگ تمدن اسلامی حتی در کشورهای اروپایی نیز مورد احترام بوده‌اند.   آیت الله آملی لاریجانی نظام جمهوری اسلامی ایران را ساختاری نو بر پایه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود از طریق رأی گیری و شرکت در انتخابات، همچنین عقلانیت اسلامی توصیف کرد و گفت: اصول حاکمیتی در ایران بر اساس رأی مردم
سرمربی پر‌سپولیس می‌گوید تیمش دیدار ساده‌ای برابر ملوان نخواهد داشت. او هم‌چنین با اشاره به قضاوت‌های اخیر برای پرسپولیس گفت که انتظار یک قضاوت عادلانه و محترمانه را از داور دارد. به‌ گزارش ‌ایسنا‌، برانکو ایوانکوویچ در نشست خبری پیش از دیدار تیمش برابر ملوان از هفته‌ دهم لیگ برتر اظها‌ر کرد: دهه محرم را تسلیت می‌گویم. درباره ملوان نباید صحبت زیادی کرد؛ چرا که ما قبلا یک بار در بازی‌های جام حذفی با این تیم بازی کرده‌ایم. بازی سخت، محکم و با نتایج نامعلومی بود. ما دوست داریم بعد از بردمان در مشهد برد دیگری را به دست بیاوریم و هو‌اد‌ا‌ران را خوشحال کنیم. از همین جا از هو‌اد‌ا‌رانمان دعوت می‌کنم که بیایند و تیم را تشویق کنند؛ چرا که هو‌اد‌ا‌ران برای ما مهم‌تر‌ین فاکتور هستند. برانکو درباره وضعیت تیم خودش گفت: سوشا به تیم ما برگشته است اما هنوز رضا نورمحمدی محروم است. مایکل اومانا هم به دلیل مصدومیت نمی‌تواند در کنار تیم ما باشد. البته بابک حاتمی تلاش کرده تا خود را به تیم برساند و در شرف بازگشت است. برانکو در پاسخ به این سوال که
دکتر منصور کیانی‌مقدم،‌ دانشیار فناوری حمل‌و‌نقل دریایی دانشگاه علوم دریایی چابهار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره سوالات و ابهامات سانحه کشتی سانچی، اظهار کرد: این کشتی حامل میعانات گازی و نفتی که نقطه اشتعالش 18- درجه برآورد می‌شود، تقریبا چیزی شبیه بنزین و فندک است و می‌توان آن را تشبیه به یک بمب مستعد به انفجار کرد؛ کافی است جرقه‌ای این میعانات گازی و نفتی را گرم کند تا منفجر شود. کیانی‌مقدم ادامه داد: در این چند روز شایعات زیادی درباره سانحه کشتی سانچی شنیده و دیده‌ام، برخی می‌گویند حمله نظامی بوده و بعضی دیگر نیز می‌گویند این کشتی با مین‌های دریایی برخورد کرده است، در حالی که این اتفاق خرابکاری نیست. خروجی شانگهای؛ یکی از پرترافیک‌ترین خطوط دریایی دنیا این استاد دانشگاه تصریح کرد: محاسبه فاصله زمانی و بررسی احتمالات عدم‌ برخورد کشتی‌ها با یکدیگر، کار بسیار سختی است و تا زمانی
صاحب‌خبر - به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، در حیاط این مدرسه دانش‌آموزان در هم نمی‌لولند و زندگی در هیجان همهمه‌های جوانی گم نمی‌شود، این‌جا دیوارهای آجری مدرسه از آرامش و سکوت ترک برداشته، گام‌ها از خلوت حیاط مدرسه سنگین می‌شود، در انتهای ضلع غربی حصار طویل، پنج پلکان سیمانی عریض به چشم می‌آید که بر وسط پله پنجمی، دری سبزرنگ آهنی، مدخل ورود به ساختمان مدرسه قدیمی با دیوارهای پرترک نم‌دار تبله‌زده است. این‌جا دبیرستان نوآوران ویژه معلولان ذهنی سنندج است. خورشید کم‌فروغ پاییزی حیاط، حیات دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی را به گرمی نوازش می‌کند، باد خزان، برگ درخت اقاقیای چسبیده به دیوار مرتفع مدرسه را بر فرش سیمانی حصار معلولان آموزش‌پذیر می‌تکاند، دانش‌آموزی در گوشه‌ای از محوطه سر در گریبان تنهایی فرو برده و زیر آفتاب آبان‌ماه خمیازه می‌کشد، گنجشکی بر ساقه درخت تبریزی ضلع جنوبی آن دبیرستان ویژه از سرمای پاییز کز کرده و ذهن دانش‌آموز معلول ذهنی لاغراندام، مو بور خزیده در کنج غم را به خود مشغول کرده است. دستگیره  در که می‌چرخد،
صاحب‌خبر - به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، در حیاط این مدرسه دانش‌آموزان در هم نمی‌لولند و زندگی در هیجان همهمه‌های جوانی گم نمی‌شود، این‌جا دیوارهای آجری مدرسه از آرامش و سکوت ترک برداشته، گام‌ها از خلوت حیاط مدرسه سنگین می‌شود، در انتهای ضلع غربی حصار طویل، پنج پلکان سیمانی عریض به چشم می‌آید که بر وسط پله پنجمی، دری سبزرنگ آهنی، مدخل ورود به ساختمان مدرسه قدیمی با دیوارهای پرترک نم‌دار تبله‌زده است. این‌جا دبیرستان نوآوران ویژه معلولان ذهنی سنندج است. خورشید کم‌فروغ پاییزی حیاط، حیات دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی را به گرمی نوازش می‌کند، باد خزان، برگ درخت اقاقیای چسبیده به دیوار مرتفع مدرسه را بر فرش سیمانی حصار معلولان آموزش‌پذیر می‌تکاند، دانش‌آموزی در گوشه‌ای از محوطه سر در گریبان تنهایی فرو برده و زیر آفتاب آبان‌ماه خمیازه می‌کشد، گنجشکی بر ساقه درخت تبریزی ضلع جنوبی آن دبیرستان ویژه از سرمای پاییز کز کرده و ذهن دانش‌آموز معلول ذهنی لاغراندام، مو بور خزیده در کنج غم را به خود مشغول کرده است. دستگیره  در که می‌چرخد،
ایوب آقاخانی گفت: بازسازی تئاترشهر نسبت به آنچه در سال 86 انجام شد بهتر، سخت‌تر، دقیق‌تر و ماندگارتر است. این نویسنده و کارگردان تئاتر که این روزها نمایشنامه‌ی جدید خود را آماده می‌کند و اخیرا بازدیدی هم از تعمیرات سالن‌های تئاترشهر داشته است،‌ در گفت‌و‌گویی با خبرنگار تئاتر ایسنا بیان کرد: طبیعتا برای اتفاقاتی که در سالن‌های موجود به عنوان بازسازی در حال انجام است، بسیار خوشحالم و اعتراف می‌کنم از بار قبل که بازسازی یا کارهایی به عنوان بازسازی در سال 86 در این مجموعه انجام شد، بهتر و ماندگار‌تر است. وی افزود: اما نکته این است که شیوه‌ی مشاوره گرفتن از خانواده‌ی تئاتر برای نحوه‌ی تعمیرات و بازسازی خیلی مورد پسند من نبود و نیست، کمااینکه مشاوره با افرادی محدود و نه لزوما صاحب فن، باعث شد که تالار «سایه» به شکل و شمایلی که در اسفند‌ماه سال گذشته دیدیم مورد استفاده قرار گرفت؛ سالنی سخت، کم‌کاربرد و غیر اصولی. آقاخانی با اشاره به اینکه وقتی درباره وضعیت سالن «سایه» پرس‌وجو کرده، با این پاسخ روبرو شده
نادر برهانی‌مرند که «در خواب دیگران» را در جشنواره‌ی تئاتر فجر به صحنه برد، گفت: این نمایش تئاتری سیاسی به معنای آکادمیک کلمه است، نه به معنای سیاسی بازی؛ خودم به عنوان نویسنده می‌دانستم از چه مقاطعی حرف می‌زنم و اینکه چگونه طرح مسئله کنم تا دچار اتفاقاتی مثل سانسور نشوم. نویسنده و کارگردان «در خواب دیگران» در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره‌ی ساختار اثر جدیدش مطرح کرد: این نمایش ادامه‌ی روند نویسندگی من است که در کارهای قبلی‌ام هم به نوعی آن‌ها را تجربه کردم. نمایش‌های «بی‌بی بی‌دل» و «کابوس‌های پیرمردِ بازنشسته‌ی خائنِ ترسو» هم در خواب شکل می‌گیرند و زمان در آن‌ها خیلی مهم است. این کار هم در ادامه‌ی تجربه‌های قبلی من و به زعم خودم پخته‌تر از آنهاست. وی ادامه داد: به لحاظ مضمونی هم نگاه اجتماعی و تاریخ‌مند و نگاهی سیاسی -بدون افتادن به بازی‌های سیاسی- همواره دغدغه‌ی من بوده است. من به سیاست نگاهی اجتماعی دارم و معتقدم در عالم هنر این نگاه شایسته‌تر است. این کارگردان تئاتر افزود: