همای موسی و شبان

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش رادیویی «موسی و شبان» درباره داستان معروف شبانی است که با زبان خود با خداوند صحبت می کند. او در راز و نیازهایش به شکلی انسانی با خداوند حرف می زند به گونه ای که وقتی حضرت موسی (ع) مناجاتش را می شنود به او اعتراض می کند که این کلمات و واژگان در شأن پروردگار نیست. بخشی از دیالوگ های این نمایش را در زیر می خوانید و می‌توانید نمایش را به طور کامل در فایل ضمیمه گوش کنید. همچنین مخاطبان می‌توانند برنامه های رادیو نمایش را روی موج ۱۰۷.۵ بشنوند. - ای خدای خوب کجایی تا من بشوم چاکرت، کفشت را بدوزم و بر گیسوانت شانه زنم، لباس هایت را بشویم و شپش هایت را بکشم. ای خدای خوب، ای خدای خوب، می خواهم شیر بزهایم را برایت آورم. دستت را ببوسم و پایت را نوازش کنم. می خواهم غلامت شوم و وقت خواب بسترت را بروبم. فدای تو باشند بزهای من، این زنگوله هایشان، پشم هایشان. ای خدای من... * ای شبان سکوت کن! - با منی تو را نمی شناسم کیستی؟ * موسی فرستاده خدا. با چه کسی اینگونه سخن می گویی؟ - با همان خدایی که تو را فرستاده است. * بد می کنی
روزنامه ایران - ندا سیجانی: روستای  زادگاهش جایی برای آموختن هنر مورد علاقه او نبود و چون پدرش هم توانایی کمک کردن به او را در مسیری که به دنبال طی کردن آن بود، نداشت تصمیم گرفت به تنهایی به پایتخت سفر کند و درسش را در رشته‌ هنر ادامه دهد. برای پرداخت هزینه دانشگاه، زمانی نقاشی هایش را در خیابان می‌فروخت، برخی اوقات در ساختمان‌های شهر کارگری می‌کرد، گاهی هم در خیابان‌ها دستفروشی و یا با موتور مسافرکشی می‌کرد و برای رسیدن به هدفش ازهیچ چیزی هراس نداشت. این مشکلات سبب شد درد اجتماعش را با همان بیان روستایی به موسیقی وارد کند اما گویا شیوه اجرایش به مذاق برخی خوش نیامد و از همان ابتدا منتقدان و مخالفان بسیاری پیدا کرد. با این تفاسیر سعید جعفرزاده احمد سرگورابی ملقب به «پرواز همای»‌زاده خطه  شمال ایران، توانست در همان اوایل کار، نگاه کسانی را به خود جذب کند. اما تنها اشعار خاص او رمز موفقیتش نبود؛ بلکه سبکی
مجموعه تلویزیونی «افسانه سلطان و شبان» از شبکه تلویزیونی آی فیلم پخش می شود. سریال افسانه سلطان و شبان هر شب ساعت 20:30 روی آنتن آی فیلم می رود و تکرار آن نیز روز بعد ساعت 12:30 پخش می شود. مهدی هاشمی در نقش سلطان و شیرزاد شبان، گلاب آدینه در نقش سلطان بانو، محمد مطیع در نقش وزیر اعظم، محمد علی کشاورز در نقش خوابگزار اعظم، حسین کسیبان در نقش تلخک، احمد آقالو در نقش کاتب، علیرضا مجلل در نقش مقام لشکری، سیاوش طهمورث در نقش مقام کشور، صادق هاتفی در نقش مقام تشریفات، جمشید لایق در نقش مقام خزانه‌داری، معصومه رجایی در نقش ننه شیرو، داریوش ایران نژاد در نقش سامندر، حسن رضوی در نقش زندانبان، اکبر دودکار در نقش محافظ، مرتضی طاهری در نقش محافظ، حسین محجوب در نقش روستایی، تهیه کننده : علیرضا مجلل و کارگردان : داریوش فرهنگ از جمله عوامل این مجموعه تلویزیونی هستند. سلطانی
 خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: پرزهای بلندی دارد و  بر زمین و روی دارهای افقی بافته می‌شود، از پشم گوسفند و بز است، طرح و نقشه خاصی ندارد و رنگرزی آن هم به شیوه سنتی و گیاهی است؛ حاصل ذهن و خلاقیت بافنده و بی‌بهره از نقوش پیچیده و محافظه کارانه شهری است. معمولا طرح‌ها و نقش‌های به‌کار رفته در آن، داستان رمه و شبان را روایت می‌کند و از طبیعت می‌گوید.دیرزمانی نیست که گبه از زیرپای عشایر در چادرهای ایلیاتی به بازارهای داخلی و حتی جهانی راه پیدا کرده و بی‌تردید ساخت و نمایش فیلمی چون «گبه» با موسیقی خوب حسین علیزاده در پیمودن این مسیر، سهم به‌سزایی داشته است. ای کاش برای دیگر فرآورده‌های دستی و هنرهای سنتی ما نیز چنین فیلم‌های موثر و خوبی ساخته می‌شد. شاید آن زمان، صنایع دستی ما تا این اندازه مهجور نبود.دار گبه، اندازه های مختلفی دارد و به صورت افقی بر سطح زمین قرار می گیرد.این دار،  اغلب از جنس چوب یا فلز است و شامل شانه، چاقو و قیچی است. عشایر، بدون هیچ نقشه و راهنمایی
گروه فرهنگی مشرق - کیوان امجدیان : این روزها براساس اخبار رسیده اولین مجموعه بلند ایرانی با نام کیمیا که قرار است هر شب پخش شود در حال نزدیک شدن به زمان اکران است و  به زودی در چند فصل پخش خواهد شد. اتفاقی که تا حالا در مجموعه سازی ایرانی مسبوق به سابقه نبوده است . به بهانه نزدیک شدن به زمان پخش این سریال بد ندیدیم روند ساخت مجموعه های ایرانی را در سال های پس از انقلاب اسلامی مرور کنیم :دهه شصت: کوتاه اما دوست داشتنیتا چند سال پیش مجموعه سازی در تلویزیون به این شکل بود که هر کارگردان حدود 12 یا 13 قسمت زمان داشت تا در آن هم قصه تعریف کند، هم شخصیت بسازد و هم تمام کارکردهای تعریف شده برای یک مجموعه تلویزیونی را تمام و کمال انجام دهد.با توجه به اینکه در آن ایام تمام مجموعه ها به صورت هفتگی پخش می شدند هر مجموعه حدود 3 ماه طول می کشید که البته زمان نسبتا خوبی بود. در این روش یک هفته به مخاطب فرصت داده می شد تا هم شخصیت ها در ذهنش پرورش دهد و هم با قصه ارتباط برقرار کند و در نهایت بتواند
محمد شبان خمسه مربی بین‌المللی والیبال در گفتگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران اظهارداشت: ما در دیدار نخست مقابل لهستان شانس برد داشتیم ولی هم در بازی با لهستان و هم در برابر آمرکیا، عدم شادابی و انگیزه لازم، باعث باخت تیم ایران شد. وی ضمن اشاره به عملکرد خوب تیم ایران در ست سوم خاطرنشان کرد: ملی‎پوشان کشورمان، در 2 ست نخست به نوعی بازی کردند که انگار انگیزه‌ای برای برد ندارند و وقتی در ست سوم بهتر بازی کردند موفق شدند نتیجه را از آن خود کنند ولی طبیعی است تیمی که 2 ست را در خانه خود برده است و از تماشاگران زیادی در سالن بهره می‌برد، به راحتی نتیجه بازی را واگذار نمی‌کند. کارشناس والیبال اظهارداشت: من نمی‌دانم چرا ملی‌پوشان حتی در ست نخست که اختلاف امتیاز چندانی با حریف نداشتیم طوری بازی می‌کردند که گویی 7 الی 8 پوئن عقب هستیم، اگر این‌گونه نبود شاید ست نخست را می‌بردیم و شرایط در
روزنامه آرمان: مهدي هاشمي بازيگر محبوب و شناخته‌شده، اگرچه تئاتر را سال‌ها زودتر از تلویزيون آغاز كرده، اما حضور موفق او در نخستين كار تلويزيوني آن در دهه ۶۰ شهرتش را چند برابر كرد. مجموعه «افسانه سلطان و شبان» هنوز هم در خاطر مردم مانده و كمتر كسي است كه بازي درخشان هاشمي و گلاب آدينه را به ياد نياورد. او به فاصله بيست سال دو سيمرغ بلورين از جشنواره فيلم فجر دريافت كرد و برخلاف سينماگران همنسلش تمايل چنداني به حضور در فستيوال‌هاي خارجي و كارهاي عجيب و غريب ندارد. با اين همه مهدي هاشمي همچنان دوست‌داشتني و هميشه باطراوت است. نامش مثل هر بازيگر بزرگ ديگري، يك دليل كافي و مهم براي دنبال كردن يك اثر هنري است. سوره سينما با اين بازيگر شوخ‌طبع و طناز كه اين روزها مشغول بازي در «دردسرهاي عظيم ۲» است، گفت‌وگويي داشته است كه در ادامه مي‌آيد:  بازي‌هاي درخشان
صاحب‌خبر - به گزارش ایسنا، مجتبی شبان بازیکن تیم والیبال سایپا درباره بازی تیمش برابر پیکان در هفته پنجم لیگ برتر گفت: بازی بسیار خوبی بود. حق تیم ما کسب پیروزی در این دیدار بود اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد. شبان درباره حاشیه مربوط به درگیری سعید معروف و سرمربی تیمش گفت: شاید معروف حرفی زده است که سوء برداشت از آن شده است. بعید می دانم معروف حرف بدی را زده باشد. من با او صحبت کردم و اعلام کرد که قصد توهین نداشته است. او در ادامه افزود: به دلیل شرایط سخت بازی این امکان دارد که بازیکنان با هم دچار تنش شوند اما در کل من چیزی ندیدم که معروف توهین کنده و یا فحش خاصی بدهد. بازیکن تیم والیبال سایپا درباره تنش های بازیکنان با یکدیگر گفت: در هر بازی بازیکنان دوتیم برای کسب برد به زمین مسابقه می آیند. این امکان وجود دارد که از لحاظ روحی بهم بریزند و طبیعی است که برخی تنش ها در بازی ها رخ بدهد اما باید کنترل شود و از حد عادی خارج نشود. او در پایان گفت: من نمی گویم که عامل قطعی باخت ما داوری بود اما شاید در امتیاز های آخر در ست چهارم داور میتوانست
صاحب‌خبر - به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ همزمان با هفته دولت، حسین قضاوی معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی از مجتمع تولید خاتم در روستای شیخ شبان بازدید کرد. مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: این مجتمع در زمینی به مساحت 500 متر مربع و با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون ریال راه اندازی شده و تمامی مراحل کار هنر خاتم کاری در آن انجام می شود. بهمن عسگری با بیان اینکه یکی از شاخص های مهم در تولید خاتم روستای شیخ شبان تهیه گل خانم است افزود: این مجتمع به منظور تکمیل فرایند تولید و حذف واسطه و ایجاد اشتغال پایدار در روستا، با تأمین تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز راه اندازی شد. وی اضافه کرد: حدود 100 نفر از اهالی این روستا در زمینه خاتم کاری فعالیت می کنند. به گفته عسگری؛ شیخ شبان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان به شمار می رود. شیخ شبان از توابع شهرستان بن در فاصله
به گزارش ایلنا، هنرهای سنتی ایران، هنرهای اصیل مردمی و نشات گرفته از فطرتی پاک است که از دیر باز در تمامی شئون زندگی مردم رسوخ کرده و به صورت جزئی تفکیک ناپذیر درآمده‌اند. این هنرها، از گذشته دور تا کنون، بدون تغییرات زیاد باقی مانده‌اند و اگر به آنها توجه نشود رفته رفته به بوته فراموشی سپرده خواهند شد. این هنر از زمان‌های دور در خاور نزدیک شناخته شده است. هنر خاتم‌کاری نوع مخصوصی از هنر دستی است که قدمت زیادی ندارد. قدیمی‌ترین نمونه آن در اروپا تقریبا همزمان با قدیمی‌ترین نوع آن در ایران است . در ایتالیا نوع خاصی از این هنر دستی به صورت قطعات استخوان، عاج، چوب که گاه رنگ می‌شده و گاه بدون رنگ به کار می‌رفته و بر روی هم طرحی را تشکیل می‌داده است که قدمت آن به سده هشتم هجری قمری( 14 م) می‌رسد. گویا هنر خاتم سازی به شیوه امروزی قبل از صفویه و در عهد استیلای ایلخانان مغول بر ایران و ایجاد