نوحه از دور علم شبیه کشتیه

«السلام علیک یا رحمت الله الواسعه و یا بابَ نجاۀ الأُمّۀ...»؛ این حُسن مطلعی است که مرحوم حجۀالاسلام سید محمد کوثری، همان پیرمرد باصفایی که به «مداح حضرت امام» بودنش، می شناسندش، در آغاز ذکر مصیبت و روضه خوانی های خویش می خواند. پیر صاحب سِرّی که با نفس حقّش در مصیبت های آل الله (ع) مرثیه می خواند و اشکِ صفا از دل سوخته ی دوستداران اهل بیت (ع) روان می ساخت.مرحوم کوثری بقیۀ السّیفِ روضه خوانان، مدّاحان و نوحه خوانانی بود که حواسشان را جمع می کردند تا در مجلس عزای ارباب بی کفن (ع)، پیش و بیش از همه چیز، حرمت و شأن مجلس و نیز بزرگیِ نام صاحب مجلس را حفظ نمایند؛ زیرا بر این باور بودند که صاحب عزای مجلس، حضرت بقیۀ الله (عج) هستند. از این رو آداب روضه خوانی را از آغاز تا انجام رعایت می کردند؛ نیت را خالص می ساختند و با قصد قربت می خواندند نه در هوای مکنت. سر در مطالعه ی تاریخ و مقتل و ادبیات داشتند و با ردیف و نغمه های موسیقی ایرانی آشنا بودند تا خدای ناکرده نوحه ی عزا را ناآگاهانه در مایه یی دیگر نخوانند! همچنین شعرهایی را برمی گزیدند یا می سرودند که شکُوه و غم
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، روز گذشته مهدی امین‌فروغی، نویسنده و پژوهشگر، در هشتمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی هنر و ادبیات دینی به بررسی و تحلیل «تحولات نوحه‌سرایی در دوران معاصر» در سالن اوستای حوزه هنری پرداخت. هشتمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی هنر و ادبیات دینی به همت دفتر ادبیات و هنر عاشورایی حوزه هنری با عنوان بررسی و تحلیل «تحولات نوحه‌سرایی در دوران معاصر» و استقبال علاقه‌مندان برگزار شد.  امین‌فروغی در ابتدای این نشست با تاکید بر اهمیت نوحه در بین شیعیان گفت: تاثیرگذارترین و غنی‌ترین شعائر حسینی در گذشته نوحه‌ها و مدیحه‌ها بودند. نوحه‌هایی که خوانده می‌شد شاکله ما را در مذهب شیعه شکل می‌داد. وی افزود: واژه نوحه به لحاظ لغوی معنای گریه، زاری و مویه کردن برای کسی است. اما به معنای گریه و زاری بدون نگاه حماسی نیست. نوحه اصولا کاری حماسی است؛ زیرا در آن حرکت
حاج مهدی لیثی، مداح اهل بیت  عصمت و طهارت(ع) در حاشیه بازدید از نهمین نمایشگاه مطبوعات استان، با حضور در غرفه‌ ایکنا، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: مدح و شعر قرائت شده در مجالس سیدالشهداء(ع) و اهل‌بیت(ع) باید در ابتدا شان و مقام اهل بیت عصمت و طهارت را حفظ کند و عزت بیاورد، نه اینکه موجبات وهن را فراهم آورد.وی ادامه داد: باید همواره در نظر داشته باشیم که شعر و مدحی که در مجالس عزاداری می‌خوانیم آیا از دید اهل‌بیت(ع) و حضرت بقیه‌الله(عج) مقبولیت و شرایط لازم را دارد یا خیر!وی در پاسخ به اینکه برخی به گونه‌ای مداحی می‌کنند که محتوا و معنی آن هرگز فهم نمی‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی از موارد، نوحه‌ای که مداحان می‌خوانند از فاز نوحه خارج شده و صرفاً برای تخلیه انرژی است،
به گزارش گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»، طبع بلند و ذوق لطیف مرحوم قیصر امین‎پور، شاعر بزرگ انقلاب و دفاع مقدس فقط در حوزه شعر منحصر نبوده و داستان‎هایی از ایشان به یادگار مانده است. به مناسب ایام محرم و شهادت امام حسین (ع) داستانی عاشورایی از این داستان‎ها را با هم می‌خوانیم:   من دیر رسیدم. شبیه حضرت عباس می خواست به میدان برود. حتی از «حر» هم دیرتر رسیده بودم! اما گویا هنوز هم دیر نشده بود.   شبیه شمر با کلاه خود و شمشیر و زره، در میدان جولان می داد و وقیحانه به قصد خود اعتراف می کرد. سمت راست میدان، اهل حرم و سبزپوشان ایستاده اند. و سمت چپ، سرخ پوشان. چقدر نزدیک و چقدر دور! مشکل بود تا باور کنم که این جا کربلا و امروز عاشورا است؛ ولی شبیه بود!   شبیه حضرت عباس از امام اذن میدان می خواست. اما در زمینه شور می خواند و شبیه عباس با شور پاسخ می داد؛ اما سرخ پوشان همه خارج از دستگاه و بی تحریر می خواندند.   من خیلی دلم می خواست امام را ببینم؛ اما دور بود
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به حدیثی از حضرت رسول(ص) گفت: حضرت رسول(ص) صلاح و فساد تمامی جوارح و اعضای بدن را در گرو صلاح و فساد قلب می‌دانند.وی افزود: حضرت رسول(ص) می‌فرمایند که در وجود شما مردم پاره گوشتی است که اگر این پاره گوشت سامان و صلاح داشته باشد، اعضا و جوارح شما، چشم، گوش، زبان، شکم، غریزه و گام‌های شما سر و سامان خواهد داشت، اما اگر این پاره گوشت تباهی داشته باشد، فساد داشته باشد همه اعضای و جوارح شما تباه خواهد شد.سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: وقتی قلب دچار فسادی مانند طمع باشد انسان حدود پروردگار عالم را در رابطه با مال با کلنگ طمع خراب می‌کند و از کسب مشروع، کار معقول، فعالیت پاک رد شده و وارد رشوه، غصب، ربا و اختلاس می‌شود که برای ورود به این مکاسب محرمه ناچار است از تمامی اعضا و جوارح خود کمک بگیرد و به این ترتیب تمام جوارح او دچار فساد خواهد شد.حجت‌الاسلام انصاریان اظهار کرد: کلنگ طمع تمام مرزهای و حدود الهی
صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاری مهر، اولین دوره از سلسله جلسات آموزشی ویژه دانش پژوهان جدید الورود گروه فلسفه و روش شناسی اسلامی فرهنگستان علوم اسلامی با عنوان «آشنایی با مسائل فلسفه علم و علم جدید» توسط علیرضا شفاه، عصر روز جمعه ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۵ برگزار شد. لازم به ذکر است که این جلسات آموزشی شامل دو دوره عمومی و اختصاصی می باشد. هدف اصلی از سرفصل های اختصاصی، آشنایی بیشتر دانش پژوهان با سرفصل ها و مسأله ها و بعضا نتایج علمی گروه مربوطه است. در این دوره تلاش می شود، تا دانش پژوهان با پرسش های محوری و اساسی که موجب شده است فرهنگستان علوم اسلامی، پاسخ های متفاوت و خلاف مشهور داشته باشد آشنا شوند. متن حاضر، گزارشی مختصر از دومین کارگاه آموزشی است. در این کارگاه آموزشی، علیرضا شفاه به بررسی «مسائل اصلی در فلسفه علم» پرداخت. وی در ابتدای جلسه، به دوران پیدایش «حلقه وین» پرداخت و توضیح داد که چگونه دو راهی «هیوم» در بررسی گزاره ها و مواجهه با مسأله «ارجاع»
حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا تاکید کرد: تأثیر دین در علم بیرونی یا درونی است. به عبارت دیگر، دین ممکن است در روی صحنه علم تأثیر بگذارد یا در پشت صحنه علم. به گزارش ایلنا، چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی؛ صبح امروز ۲ آبان ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما کار خود را آغاز کرد. حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) در این کنگره؛ ضمن ارائه بخش‌هایی از مقاله خود گفت: دین و علم دو دستگاه معنایی جدا نیستند. آنها در ذهن دو فضای شناختی خاص را ترسیم می‌کنند که با هم روابط بسیار پیچیده‌ای دارند. این دو فضا با هم به طور  شناختی تلفیق می‌شوند و از این تلفیق و آمیختگی فضای دیگری حاصل می‌آید که «علم دینی» نام دارد. بنابراین، علم دینی حاصل تلفیق مفهومی علم و دین است.  وی افزود: دین به مثابه طرح‌واره در این تلفیق عمل کرده، ساختار کلی تلفیق را تعیین
به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به نقل از طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم سخنرانی با موضوع «علم، محصول بسترهای اجتماعی» نموده است که در ادامه گزیده ای از آن از نظر می گذرد: یکی از رویکردهای علم دینی که طرفدارانی دارد این است که علم در بستر جامعه تولید می‎شود.  به عبارت دیگر وقتی، علم دینی تولید می‎شود که ما به عهد دینی برگردیم. اگر جامعه ما بازگشت به عهد دینی کند، یک جامعه دینی پیدا بشود و فرهنگ دین بر این جامعه حاکم شود، طبیعتا در متن این جامعه، علم دینی هم تولید خواهد شد. و الا اگر جامعه، جامعه دینی نشد، صرفا از طریق استنباط مبانی علم و مثلا تولید مبانی مضاف به علم یا تولید مبانی حکمی و اجتهادی و… ما نمی‎توانیم به علم دینی دست پیدا کنیم. و صرفا با تهذیب علم نمی‎توان به علم دینی دست یافت. علم محصول بسترهای اجتماعی است. باید بستر اجتماعی تغییر کند. اگر ما بازگشت به عهد دینی بکنیم
به گزارش ایکنا از خوزستان، کنکور سراسری به عنوان بزرگترین رویداد علمی کشور که برای بسیاری سرنوشت ساز است و سالانه خانواده‌های ایرانی را درگیر خود می‌کند. بسیاری چند سال پایانی تحصیل در دبیرستان را براساس قبولی در دانشگاه برنامه ریزی می‌کنند. در نگاه اسلامی، علمی که نفع ندارد، مطلوب نیست؛ اسلام دینی است که با توحید آغاز می‌شود و بر پایه تعقل است. از نظر اسلام، علم‌آموزی بر همه انسان‌ها اعم از زن و مرد واجب است و هر علمی که به مردم و جامعه منفعت برساند، علم اسلامی محسوب می‌شود و اگر علمی باعث سربلندی جامعه اسلامی شود، آن علم ارزشمند است.  اما در این میان آنچه که مهم است تاثیرگذاری رشته‌های تحصیلی بر سرنوشت فرد تحصیل کننده، خانواده و در نهایت جامعه است. حجت الاسلام غلامحسین مطهری مدرس مدرسه علمیه آیت‌الله العظمی بهبهانی اهواز در گفت‌وگو با ایکنا ار خوزستان، با اشاره به لزوم روز افزون علم‌افزايی در دنیا گفت: دانشجويان بايد به ياد داشته باشند كه در ابتدا و در هر شرايطی از كسب علومی
محققان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی موفق به شبیه‌سازی قوچ وحشی قمیش‌لو به عنوان یکی از گونه‌های در خطر انقراض کشور شدند. به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمد حسین نصر اصفهانی، رییس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان که در نشست خبری سی و پنجمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی سخن می گفت با تاکید بر استفاده از علم و فناوری برای حفظ و نگهداری محیط زیست گفت:‌ با توسعه جوامع شهری یکی از معضلات بسیاری از کشورها حفظ گونه‌های در حال انقراض است وی با اشاره به فعالیتهای پژوهشگاه رویان در این راستا اظهار داشت: با تولد نخستین گوسفند شبیه سازی شده خاورمیانه در سال 85 در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در اصفهان به دانش شبیه‌سازی دست یافتیم. از آن زمان تا کنون فعالیتهای این پژوهشکده معطوف به کاربردی کردن این دانش فنی بوده که در این راستا تلاش کرده ایم با استفاده از دانش فنی شبیه‌سازی اقدام به حفظ گونه‌های در حال انقراض کنیم. نصر اصفهانی، قوچ وحشی قمیش‌لو را یکی از گونه‌های در خطر ایرانی

دانلود قانونی سریال دل
۰۵:۱۷:۲۵, ۱۵ دی ۱۳۹۸
معرفی وب سایت سریال هیولا
۰۰:۰۰:۰۰, ۲۶ شهریور ۱۳۹۸