نظریه ازوبل

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، هادی سلیمان‌پور رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) در نهمین همایش امام خمینی و سیاست خارجی با عنوان امام و نفی خشونت و افراطی‌گری که در دفتر مطالعات وزارت خارجه برگزار شد، با اشاره به نظریه حضرت امام خمینی درباره حمایت از مظلومان و مستضعفان جامعه گفت: این نظریه توانست نظام سلطه را به چالش بکشد و فریادرس مظلومان جهان باشد. سلیمان‌پور اظهار داشت: نظریه حضرت امام خمینی درباره خروج از بلوک‌های قدرت‌ و نفس تازه دمیدن و جنبش استقلال‌خواهی جهانی و نفی نظام حاکم بر جهان و تکیه بر استقلال نظری و عملی، توانست راهکار خوبی برای بشریت باشد. رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه گفت: ارائه نظریه جدیدی از اسلام سیاسی و حکومتی در سطح جهان توسط حضرت امام خمینی برای نحوه اداره جوامع توسط حکومت‌ها مدلی را ارائه کرده که قابل اتکا برای سال‌های طولانی باشد که این نظریه ایشان بسیار بی‌بدیل است.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله رشاد جلسه ۸۷ شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره گفت: آنچه که در این موضوع باید بر سر آن توافق شود، رسیدن به یک رویه واحد در زمینه داوری نظریات است. وی افزود:یک مکتب فکری حاوی چندین نظریه است و یک نظریه هم ممکن است دارای چندین نوآوری باشد. آن تعریفی که از نظریه علمی در این شورا تصویب شود، مبنای داوری‌های علمی در تمامی کرسی‌ها خواهد بود. پس از سخنان آیت الله رشاد، اعضای هیئت به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: نیاز به طبقه‌بندی نظریات علمی از منظر و دارا بودن اثر اجرایی، رده‌بندی مراحل داوری نظریات، تأکید بر فراگیر بودن، تعمیم‌پذیری و نوآوری در نظریات علمی، توجه کافی به روش‌ دستیابی در ارائه نظریات علمی، قابل فهم بودن و قابل رجوع بودن نظریه برای جامعه علمی، دقت در به کارگیری مفاهیم و لغات علمی و لزوم دارا بودن تعریف مورد اتفاق برای مفاهیم به کارگرفته شده. آیت الله رشاد هم در پایان این جلسه گفت: ارائه تعریف دقیق و روشن از نظریه علمی
اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید   به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه در نشست خبری همایش توصیه‌های نظریه‌پردازی که امروز در این دانشگاه برگزار شد، گفت: نظریه‌پردازی، نقد و نوآوری یک الزام اداری نیست، بلکه بنیادی است برای امکان تداوم علوم انسانی. نگاه ما به نظریه‌پردازی این است که توصیه‌های نظریه‌پردازی یک ضرورت است و بدون آن امکان تداوم علوم انسانی و اندیشه ورزی در جامعه وجود ندارد.   وی گفت: دانشگاه یک نهاد تولید فکر است و برای این تولیدات نمی‌تواند با تکرار و تقلید سخنان دیگران پیشرفت کند. علوم انسانی نیز بدون نقد و نوآوری و نظریه‌های جدید
اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید   به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام خسرو پناه، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری همایش کرسی‌های نظریه‌پردازی که امروز در دانشگاه علامه برگزار شد، گفت: هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی تشکیلاتی است که زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کنند و در این هیئت اگر کسی نظریه نو داشته باشد، زمینه و بستر آن فراهم شده تا نظریه ادعا شده، مطرح، و در معرض نقد و داوری قرار بگیرد؛ این نقشی است که هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی به عهده دارد.   وی افزود: کرسی‌ها دو نوع هستند آزاداندیشی و علمی؛ که کرسی‌های آزاداندیشی
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل روابط مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع)، کتاب «نظریه اعتباریات و نظریه اجتماعی» چهار گفتار‌ علمی است که توسط دکتر‌ حسین هوشنگی، دکتر‌ محسن جوادی، دکتر ‌ابراهیم فیاض و سیدعلی سیدی فرد ارائه شده، توسط نشر سدید (انتشارات بسیج دانشجویی عمومی دانشگاه امام صادق‌(ع)) و به اهتمام مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.   این کتاب علاوه بر شرح و توضیح نظریه اعتباریات، به تحلیل و بیان نسبت این نظریه با برخی موضوعات اساسی در نظریه اجتماعی می‌پردازد.   مقاله اول با عنوان «نظریه اعتباریات و علوم انسانی» به توضیح خطوط کلی این نظریه و بیان نسبت آن با علوم انسانی می‌پردازد. مقاله دوم با عنوان «نسبی‌گرایی فرهنگی، نسبی‌گرایی اخلاقی و نظریه اعتباریات»، ابتدا انواع نسبی‌گرایی‌ها را توضیح می‌دهد و سپس می‌کوشد تقریری از نظریه اعتباریات ارائه
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) کرسی نظریه‌پردازی تفسیر موضوعی میان‌رشته‌ای قرآن و علم با ارایه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی روز گذشته 5 بهمن‌ماه برگزار شد. در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی مهر، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و رئیس سابق انجمن قرآن‌پژوهی حوزه گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر تاکید زیادی بر اسلامی‌سازی علوم انسانی داشته‌اند و الحمدلله در سال‌های اخیر شاهد توسعه این گونه مباحث هستیم ولی نظریه‌پردازی در کشور به صورت نادر به ویژه در حوزه علوم انسانی صورت می‌گیرد. دبیر این کرسی با اشاره به اهمیت اسلامی‌سازی علوم انسانی بیان کرد: رفع دغدغه مقام معظم رهبری در این عرصه تنها و تنها از طریق حوزه ممکن خواهد بود و این توقع نیز وجود دارد زیرا گاهی سخنرانی‌هایی علیه اسلامی‌سازی در دانشگاه‌ها و زیرسؤال بردن آن می‌شود و این روزنه امید باید از حوزه به سمت مجامع علمی باز شود.همچنین حجت‌الاسلام
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ارائه‌كننده نظریه فوق حجت‌الاسلام والمسلمین دكتر محمدباقر سعیدی‌روشن، دانشیار گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.وی در این نظریه با پذیرش هنجارمندی‌های زبان عادی عرفی در كارساخت‌های ارتباطی قرآن، بر اعتبار فهم عرفی و قواعد شناخته شده آن، در سطح لایه‌های اولیه معنای قرآن صحه می‌گذارد.همچنین بر اساس این نظریه قرآن با كمال بهره گیری از قابلیت‌های سیال نظام زبان و با هنجار افزایی صوری معنایی، مقاصد ماورایی و معارف جهانی جاودانی خود را در متنی محدود جای داده است. بدین رو ناگزیر باید پذیرفت كه در حیطه مراتب فراعرفی كه مقتضای توسعه معنایی قرآن در راستای مقاصد خاص خویش است راهبرد فهم عمومی ناكارآمد است. راهبرد اساسی در شناخت حقیقت مفاهیم قران مانند مشیت، اذن، قضا، قدر، خلافت، ولایت، لقاء الله و..و مقاصد قرآن
صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاری مهر، ارائه‌کننده نظریه منطق گفتمان قرآن حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر سعیدی‌روشن، دانشیار گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است. وی در این نظریه با پذیرش هنجارمندی‌های زبان عادی عرفی در کارساخت‌های ارتباطی قرآن، بر اعتبار فهم عرفی و قواعد شناخته شده آن، در سطح لایه‌های اولیه معنای قرآن صحه می‌گذارد. همچنین بر اساس این نظریه قرآن با کمال بهره گیری از قابلیت‌های سیال نظام زبان و با هنجار افزایی صوری معنایی، مقاصد ماورایی و معارف جهانی جاودانی خود را در متنی محدود جای داده است. بدین رو ناگزیر باید پذیرفت که در حیطه مراتب فراعرفی که مقتضای توسعه معنایی قرآن در راستای مقاصد خاص خویش است راهبرد فهم عمومی ناکارآمد است. راهبرد اساسی در شناخت حقیقت مفاهیم قران مانند مشیت، اذن، قضا، قدر، خلافت، ولایت، لقاء الله.. و مقاصد قرآن که از عرف عادی و عمومی دور از انتظار است، تدبر در آیات قرآن و بر اساس عرف خود قرآن است نه قواعد عادی نظام زبانی.
صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ اجلاسیه نهایی کرسی نظریه‌پردازی "نظریه منطق گفتمان قرآن" چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدباقر سعیدی‌روشن» دانشیار گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه‌کننده نظریه منطق گفتمان قرآن خواهد بود. پیش‌اجلاسیه این کرسی نظریه‌پردازی هفتم اسفند ۱۳۹۳ برگزار شد و روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه سال جاری اجلاسیه نهایی این کرسی نظریه پردازی با حضور حجج الاسلام والمسلمین «عبدالحسین خسروپناه»، «ابوالفضل ساجدی»،‌ «سیدرضا مؤدب» و «مجید معارف» به عنوان شورای داوران برگزار می‌شود. حجج اسلام والمسلمین «محمدعلی رضایی اصفهانی»، «علیرضا قائمی‌نیا»، «علی نصیری» و «جعفر نکونام» کمیته ناقدان این کرسی نظریه‌پردازی را تشکیل می‌دهند. اجلاسیه یادشده با مدیریت حجت‌الاسلام و المسلمین «علی شیروانی» دانشیار گروه فلسلفه کلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چهارشنبه ۲۰ بهمن از ساعت ۱۹ تا ۲۲ در پژوهشگاه
به گزارش خبرگزاری بین‎‏‏المللی قرآن(ایکنا) از قم، دکتر علی عبداللهی امشب 8 آبان ماه در نشست علمی تخصصی « مدل وابستگی به منابع در قرآن کریم»، که به همت انجمن مدیریت اسلامی حوزه در دبیرخانه انجمن‎های علمی حوزه گفت: مدل‎های توصیفی رفتار انسان بسیار مهم است؛ مدل‎های یادگیری کلاسیک عقلانیت محدود و چشم انداز از جمله این مدل‎های توصیفی هستند که توسط سه تن از برندگان جایزه نوبل مطرح شد.وی افزود: رساله بنده رویکرد اکتشافی مدل‎های توصیف رفتاری در قرآن است؛ در بین شاخص‎هایی را با توجه به الزامات، با روش تحقیقات موضوعی کیفی به قرآن عرضه شد و در این زمینه 7مدل توصیفی از رفتار انسان احصا شد.مدرس دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: اولین مفهوم کلیدی از چهار مفهوم کلیدی در مدل وابستگی به منابع ، انسان است؛ برای تبیین مدل توصیفی رفتار انسان باید گفت که هرجا الانسان بیان شده است، منظور قرآن، ارایه قاعده ای در مورد نوع رایج مشترک میان انسان‎ها است که استثناناپذیر است.وی گفت: مفهوم دوم، مفهوم وابستگی و منابع است؛ انسان به اندازه ادراک نیازمندیش