متن کنفرانس خطبه 157 نهج البلاغه پایه نهم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام جعفر رحیمی، امام جمعه ابهر ظهر امروز جمعه 12 خردادماه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ابهر اظهار کرد: مولای متقیان علی (ع) در بخشی از خطبه 157 نهج‌البلاغه می‌فرماید: «وَ إِنَّ غَداً مِنَ الْيَوْمِ قَرِيبٌ يَذْهَبُ الْيَوْمُ بِمَا فِيهِ وَ يَجِيءُ الْغَدُ لَاحِقاً بِهِ، فَكَأَنَّ كُلَّ امْرِئٍ مِنْكُمْ قَدْ بَلَغَ مِنَ الْأَرْضِ مَنْزِلَ وَحْدَتِهِ وَ مَخَطَّ حُفْرَتِهِ، فَيَا لَهُ مِنْ بَيْتِ وَحْدَةٍ وَ مَنْزِلِ وَحْشَةٍ وَ مُفْرَدِ غُرْبَةٍ». حجت‌الاسلام رحیمی گفت: حضرت در این بخش از این خطبه و در ادامه بحث حافظان و مراقبان اعمال، از مرگ و قبر سخن به میان آورد و قبری که توجه به آن، خفتگان را بیدار و هوسبازان را هوشیار می‌کند و می‌فرماید: «فردا به امروز نزدیک است، امروز آن چه را در آن است با خودش برد و فردا پشت سر آن فرا می‌رسد و منظور از فردا، فردای مرگ و پایان عمر است که اگر انسان آن
به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء:  آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی خود که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار کرد: در بستر اخلاق، خدای متعال انسان را خیلی کامل و زیبا خلق کرده و این زیبایی در درون نهاد او وجود دارد که بخشی به دانش و ارزش آدمی بر می گردد.   این مرجع تقلید ادامه داد: احسن تقویم بودن مخلوق، نشانه این است که خالق او هم زیبا است و از سه نظام فاعلی، (یعنی تحت ولایت خدا)، داخلی یعنی (آنچه را باید داشته باشد مانند رهبران الهی) و غائی یعنی (هدف، راه و مسیر معین) برخودار است و در درون آدمی گذاشته شده است.   مولف تفسیر تسنیم تصریح کرد: این سه نظام را خدای متعال در یک جمله (یعنی  ربنا الذی اعطی کل شیء خلقه ثم هدی) بیان کرده  است، بدین معنا که هر ابزاری را که انسان برای هدایت به آن  نیازمند است در اختیار او گذاشته شده اعم از مبداء، معاد و رهبران دینی و
به گزارش خبرنگار مهر، تدوین کلمات و خطبه های امیرالمومنین (ع) بعد از شهادت ایشان نیز ادامه پیدا کرد و بسیاری از محدثان عام و خاص به این امر اهتمام ورزیدند. از محدثان شیعه می توان ابوالمنذر هشام بن محمد بن سائب کلبی، مسعده بن صدقه، سید ابوالقاسم عبدالعظیم حسنی، اسماعیل بن مهران و صالح بن ابی حماد را نام برد و از محدثان عامه نیز می توان به محمد بن عمر واقدی و علی بن محمد مدائنی اشاره کرد.در میانه اتفاقات بزرگ ادبی و حکمی بود که در پایان سده ۴ قمری، عالم و ادیب فرزانه، سید شریف رضی، احادیثی از امیرالمومنین را انتخاب کرده و در کتابی به نام نهج البلاغه گرد آورد. این کتاب نقطه عطفی برای نوشتن شرح و تفسیر کلام امام علی(ع) و نوشتن ملحقات، تذییلات و مستدرکات بر آن شد. اما علما و دانشمندانی بعد از آن، کتاب هایی دیگری از خطبه ها و احادیثی که در نهج البلاغه نیامده بود، تولید کردند. یکی از این علما، احمد بن یحیی بن ناقه است که در میان روایات و خطبات امیرالمومنین، خطبه هایی را انتخاب کرد که در نهج البلاغه نیست. او در ادامه برخی از وصایای پیغمبر
صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مهرداد کاظمی شامگاه چهارشنبه در اولین اجتماع بزرگ نهج‌البلاغه‌ای‌ها اصفهان در سالن اجتماعات اهل‌بیت(ع) با اشاره به خطبه 155 نهج‌البلاغه که به خصوصیات صالحین پرداخته، بیان کرد: در اجتماع امروز افرادی حضور دارند که هر دو ویژگی صالحین را دارا هستند و این صالحین کسانی هستند که انحراف و گروه‌های منحرف را از هم می‌پاشند و گروه حق را به هم متصل می‌کنند. وی ادامه داد: آن‌ها با هم به ریسمان الهی چنگ می‌زنند و شما در این اجتماع این ویژگی صالحین را به عرصه عمل می‌آورید؛ متأسفانه نهج‌البلاغه بین شیعیان مهجور مانده است و این یکی از دغدغه‌های جدی است در حالی است که این کتاب قدرت تبیین روابط بین جامعه و حاکمیت و مدیریت جامعه را دارد. معاون فرهنگی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به بحث تحول در علوم انسانی باید در نظر داشت تغییر در این عرصه اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه از منابع آسمانی استفاده شود و جز جدا نشدنی این تحول که هیچ گریزی از آن نیست، رجوع به این منابع است؛ باید در حوزه‌های
صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، آیت الله سید جمال الدین دین پرور، رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه، شامگاه روز گذشته در آئین نکوداشتی که به مناسبت سال ها تلاش وی در عرصه ترویج فرهنگ نبوی و بسط نهج البلاغه داشته اند، با عنوان "طلوع ماندگار" در محل فرهنگ سرای فردوس تهران برگزار شد، با انتقاد از کم توجهی مسئولان به ثبت جهانی کتاب ارزشمند نهج البلاغه، گفت: تلاش زیادی نمودم تا نهج البلاغه ثبت جهانی شود و با سفر به پاریس درصدد بر آمدم که فراز عهد نامه مالک اشتر را در قدم اول ثبت جهانی نمایم، اما آن ها گفتند برای این کار باید ابتدا در کشور خودتان ثبت ملی شود تا بتوان آن را ثبت جهانی کرد. وی ادامه داد: هنوز هم علی رغم تلاش های فراوان موفق به انجام چنین کاری در داخل کشور نشده ایم و امیدوارم متولیان نسبت به انجام این مسئله اهتمام بورزند، چرا که سوهان قم ثبت جهانی شد، اما هنوز ارزنده ترین کتاب دنیا پس از قرآن کریم، منتظر اقدام مسئولان مربوطه برای ثبت جهانی است. آیت الله دین پرور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم استمرار
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مراسم افتتاحیه اولین دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، آیت‌الله دین‌پرور رییس بنیاد نهج‌البلاغه و جمعی از اساتید این حوزه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. علیقلی، دبیر اجرایی دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه در پایان این مراسم با بیان اینکه امروزه در هر حرکتی که انسان در زندگی خود انجام می‌دهد ابتدا سه سوال چیستی، چرایی و چگونگی می‌پرسد، گفت: در مورد این دوره باید بگوییم که نهج‌البلاغه چیست، چرا باید با او آشنا شویم و اینکه ما در زندگی ما چه نقشی می‌تواند داشته باشد؛ این سوالاتی است که در این دوره مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به هدف برگزاری این دوره‌ها اظهار کرد: هدف ما روش علمی استفاده از نهج‌البلاغه می‌باشد چرا که در کشور کلاس‌های زیادی برگزار می‌شوند اما هدفمند و علمی نیستند. علیقلی با بیان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی، در این پیام که صبح امروز 23 شهریور ماه در دومین کنگره سیره اهل‌بیت(ع) در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قرائت شد با تبریک اعیاد ذی‌الحجه به خصوص عید سعید غدیر آورده است: شخصیت امام علی(ع) ابعاد زیادی دارد که با دقت در نهج‌‌البلاغه، سیره علمی و عملی ایشان نمایان می‌شود مثلا در خطبه جهاد او را فرمانده‌ای لایق می‌بینیم که از همه فنون جنگی و طرق پیروزی عادلانه بر دشمن با خبر است؛ به خطبه اشباح که می‌رسیم امام را بزرگترین استاد عرفان می‌یابیم که دقیق‌ترین مسایل عرفانی را بیان می‌کند گویی تمام عمر درس عرفان داده و به مسایل معرفت الله پرداخته است؛ در خطبه قاصعه، ایشان را در مقام محو تعصبات جاهلی و پیروزی بر لشگر شیطان و خالی از اشرافی‌گری می‌بینیم؛ به خطبه همام که می‌رسیم اوصاف پرهیزگاران را بیان کرده به گونه‌ای که همام از شنیدن آن جان به جان‌آفرین تسلیم گفت.این شارح نهج‌البلاغه تاکید کرد: در عهدنامه مالک او را سیاست‌مداری آگاه از تمام فنون سیاستمداری می‌بینیم؛ عهدنامه‌ای
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «طرحی نو در مباحث اجتماعی از منظر امام علی(ع) در نهج‌البلاغه»، با همت انجمن علمی گروه مترجمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) و همکاری جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی با سخنرانی حفیظ الله فولادی، استاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مصطفی دلشاد تهرانی استاد دانشگاه و نهج‌البلاغه‌پژوه برگزار شد.در ابتدای این نشست علمی فولادی طی سخنانی بیان کرد: شهید مطهری بیان می‌کند: از بیست سال قبل وارد مباحث که شدم، دغدغه‌ام این بوده که مباحثم به حل مسئله کمک کند؛ همان‌طور که سیدرضی اشاره کرده‌اند که هر کس از یک منظری به نهج‌البلاغه نگاه کند گویا حضرت امیر(ع) سرآمد آن بخش است.وی در ادامه افزود: از هر منظر، نهج‌البلاغه در حد اعلا است و حضرت امیر(ع) به تعبیر
به گزارش خبرگزاری مهر، اصغر همت بازیگر تئاتر و سینما در پنجمین شب از جشنواره «شهر خدا» که به مناسبت ماه مبارک رمضان در برج میلاد برگزار می شوذ، شامگاه اول تیرماه بخشی از خطبه‌های نهج البلاغه را برخوانی کرد. این بازیگر در حاشیه اجرای این برنامه گفت: یکی از نکات زیبای این برنامه استفاده از خطبه های نهج البلاغه بود که سعادت برخوانی بخشی از آن را داشتم. در واقع با توجه به ارادت خاصی که به نهج البلاغه دارم و حتی چند ماه پیش، تئاتری با مضمون خطبه‌های نهج البلاغه را روی صحنه تالار وحدت بردم، این بخش از برنامه برایم خوشایند بود.همت متذکر شد: امیدوارم همه ما خصوصا مسئولان درس‌های نهج‌البلاغه را بیاموزیم و به آن عمل کنیم.وی در پایان با اشاره به اجرای بازی «ترنا» در پنجمین شب از جشنواره «شهر خدا» گفت: بازی «ترنا» از سنت های قدیمی ایرانی است که در گذر زمان از یادها فراموش شده است اما زنده‌یاد محمود استادمحمد با نگارش نمایشنامه «آسیدکاظم» که در آن به ماجرای ترنا بازی در قهوه خانه پرداخته، این رسم قدیمی را حفظ کرده است.سومین دوره جشنواره
صاحب‌خبر - چکیده امام علی (ع) در خطبه­ی­ یکصد و یازدهم نهج‌البلاغه، بسیاری از صنایع ادبی و تمهیدات زبانی را هنرمندانه به خدمت گرفته است. یکی از شیوه‌های سبک‌ساز ایشان، استفاده­ ی گسترده از ساخت‌های همپایه است. امام­(ع) روش­ های مختلفی، از جمله تقویت موسیقی و آهنگ کلام و تأکید بر سخنان، با هدف انتقال پیام‌های خود، از این ساخت‌ها استفاده نموده است. ساخت‌ها­ی همپایه در این خطبه، دو سازه­ای، سه سازه‌ای و زنجیره‌ای است. این ساخت­ه ای همپایه شامل: جمله‌های اسمیه، جمله‌های فعلیه و اجزای جمله است که از لحاظ معنایی دارای روابط مختلفی مانند تضاد، ترادف، بیان علّت، تناوب و توالی است. در این پژوهش تلاش شده است به روش تحلیلی-توصیفی، انواع ساخت‌های همپایه در ابعاد گوناگون نحوی و ارتباط آن با حوزه‌های بلاغی، موسیقایی و محتوایی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. کلیدواژگان: ساخت‌های همپایه؛ سبک‌شناسی؛ خطبه؛ نهج‌البلاغه نویسندگان: مرتضی قائمی: دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه بوعلی