سیاه خان لپویی

به گزارش  ایلنا، کامیار عبدی سرپرست هیأت کاوش در تپه لپویی با بیان این مطلب تصریح کرد که کاوش در تپه لپویی به کشف گور چاله‌ای شامل تدفین از دوره لپویی، یک جام با سفال لپویی، آتشدان نعل اسبی، سازه حرارتی، تکه‌های ۲ خمره بزرگ و... منجر شد. او افزود: به جز الگوی استقراری و سفال، دانش ما دربارۀ دورۀ لپویی عملاً نزدیک به صفر بود اما بر اساس لایه نگاری تطبیقی مشخص شدکه دورۀ لپویی پس از دورۀ باکون و پیش از دورۀ بانش در دوره بندی پیش از تاریخ حوزۀ رود کر، یعنی حدود ۳۸۰۰ تا ۳۳۰۰ پیش از میلاد قرار داشت. عبدی تصریح کرد: در سالهای اخیر با کاوش در محوطه‌های باستانی تپه مهرعلی دشت سده در شمال فارس و تل نورآباد و تل اسپید دشت نورآباد در غرب فارس تا اندازه‌ای به اطلاعات ما دربارۀ دورۀ لپویی افزوده شده، منتهی برخی پرسشهای کلیدی دربارۀ این دوره، از قبیل گاهنگاری مطلق، اقتصاد معیشتی، ساختار اجتماعی و تشکیلات سیاسی آن کماکان در هاله‌ای از ابهام بود. به گفته وی، در مرحلۀ جدید «پروژۀ باستان‌شناسی فارس» پس از ده سال وقفه بعد از کاوش
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، کامیار عبدی افزود: کاوش در تپه لپویی به کشف گور چاله ای شامل تدفین از دوره لپویی، یک جام با سفال لپویی، آتشدان نعل اسبی،سازه حرارتی و تکه های 2 خمره بزرگ منجر شد .وی عنوان کرد: به جز الگوی استقراری و سفال ، دانش ما دربارۀ دورۀ لپویی عملاً نزدیک به صفر بود،اما بر اساس لایه نگاری تطبیقی مشخص شدکه دورۀ لپویی پس از دورۀ باکون و پیش از دورۀ بانش در دوره بندی پیش از تاریخ حوزۀ رود کر، یعنی حدود 3800 تا 3300 پیش از میلاد قرار داشت. عبدی تصریح کرد: در سال های اخیر با کاوش در محوطه های باستانی تپه مهرعلی دشت سده در شمال فارس و تل نورآباد و تل اسپید دشت نورآباد در غرب فارس تا اندازه ای به اطلاعات ما دربارۀ دورۀ لپویی افزوده شده، منتهی برخی پرسش های کلیدی دربارۀ این دوره، از قبیل گاهنگاری مطلق، اقتصاد معیشتی، ساختار اجتماعی و تشکیلات سیاسی آن همچنان در هاله ای از ابهام بود.به گفته وی، در مرحلۀ جدید «پروژۀ باستان شناسی فارس» پس از ده سال وقفه بعد از کاوش در ملیان در سال 1383بر اساس مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی با کمک دانشگاه
به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، کامیار عبدی افزود: کاوش در تپه لپویی به کشف گور چاله ای شامل تدفین از دوره لپویی، یک جام با سفال لپویی، آتشدان نعل اسبی،سازه حرارتی و تکه های 2 خمره بزرگ منجر شد .وی عنوان کرد: به جز الگوی استقراری و سفال ، دانش ما دربارۀ دورۀ لپویی عملاً نزدیک به صفر بود،اما بر اساس لایه نگاری تطبیقی مشخص شدکه دورۀ لپویی پس از دورۀ باکون و پیش از دورۀ بانش در دوره بندی پیش از تاریخ حوزۀ رود کر، یعنی حدود 3800 تا 3300 پیش از میلاد قرار داشت. عبدی تصریح کرد: در سال های اخیر با کاوش در محوطه های باستانی تپه مهرعلی دشت سده در شمال فارس و تل نورآباد و تل اسپید دشت نورآباد در غرب فارس تا اندازه ای به اطلاعات ما دربارۀ دورۀ لپویی افزوده شده، منتهی برخی پرسش های کلیدی دربارۀ این دوره، از قبیل گاهنگاری مطلق، اقتصاد معیشتی، ساختار اجتماعی و تشکیلات سیاسی آن همچنان در هاله ای از ابهام بود.به گفته وی، در مرحلۀ جدید «پروژۀ باستان شناسی فارس» پس از ده سال وقفه بعد از کاوش در ملیان در سال 1383بر اساس مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی با کمک دانشگاه
صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کاکاخان جعفری یکی از بنیانگذاران و فعالان میراث فرهنگی شهر لپویی گفت:کار جمع آوری اشیا و ابزارآلات این موزه در مدت 20 سال انجام شده و در حال حاضر با دارابودن بسیاری از اسباب و اثاثیه و ابزار آلات قدیمی و تاریخی و نیز کشفیات باستان شناسی منطقه به موزه مردم شناسی این شهر تبدیل شده است. جعفری افزود: در این موزه که در تاریخی ترین خانه برجای مانده این شهر راه اندازی شده ، ابزار آلات و ادوات دستی کشاورزی ،ترازوها و قپون های قدیمی شهر،سکه ها و ظروف قدیمی ، انواع قفل و کلید دست ساز، رادیو ها و تلویزیون های قدیمی سیاه و سفید و رنگی به نمایش گذاشته شده است. به گفته جعفری اضافه شدن انواع سفالینه ها و وسایل کاووش شده به این مجموعه ،ارزش این مجموعه را در نشان دادن قدمت،اصلت و سنت های گذشته این شهر کوچک بسیار بیشتر کرده است. وی با بیان اینکه در بین مستندات باستان شناسی این مجموعه وجود اسکلت 6 هزار ساله شهر و انواع ظروف سفالی تولید شده با سفال قرمز که مختص همین شهراست نشان دهنده پیشینه تاریخی و باستانی
صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کاکاخان جعفری یکی از بنیانگذاران و فعالان میراث فرهنگی شهر لپویی گفت:کار جمع آوری اشیا و ابزارآلات این موزه در مدت 20 سال انجام شده و در حال حاضر با دارابودن بسیاری از اسباب و اثاثیه و ابزار آلات قدیمی و تاریخی و نیز کشفیات باستان شناسی منطقه به موزه مردم شناسی این شهر تبدیل شده است. جعفری افزود: در این موزه که در تاریخی ترین خانه برجای مانده این شهر راه اندازی شده ، ابزار آلات و ادوات دستی کشاورزی ،ترازوها و قپون های قدیمی شهر،سکه ها و ظروف قدیمی ، انواع قفل و کلید دست ساز، رادیو ها و تلویزیون های قدیمی سیاه و سفید و رنگی به نمایش گذاشته شده است. به گفته جعفری اضافه شدن انواع سفالینه ها و وسایل کاووش شده به این مجموعه ،ارزش این مجموعه را در نشان دادن قدمت،اصلت و سنت های گذشته این شهر کوچک بسیار بیشتر کرده است. وی با بیان اینکه در بین مستندات باستان شناسی این مجموعه وجود اسکلت 6 هزار ساله شهر و انواع ظروف سفالی تولید شده با سفال قرمز که مختص همین شهراست نشان دهنده پیشینه تاریخی و باستانی
صاحب‌خبر - قدس آنلاین- بر اساس قانون مصوب۲۰/۶/۷۹، لپویی به شهر تبدیل شد، اما تا قبل از سال ۸۶ که مورد بی مهری قرار گرفت و قرار شد مسکن مهر بخشی از قشر کم درآمد را در خود جای دهد، کمتر کسی نامش را شنیده بود. شهری که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار دارد، اما پیش از اینها نامش با تاریخ فارس و شیراز پیوندها داشته.   به گفته رضا امینی، عضو شورای اسلامی شهر لپویی، «لپویی ابتدا روستا بود و در سال ۸۶ دارای شهرداری شد. قبل از ورود مسکن مهر، امکانات موجود، جوابگو بود اما با ورود شهرک مهر، بار ناخواسته ­ای به این منطقه تحمیل شد. با احتساب ساکنان فعلی شهرک مهر، حدود ۱۱ هزار نفر در این منطقه ساکن شده اند و قرار است این جمعیت تا ۳۰هزار نفر هم برسد. در حالی که از لحاظ امکانات، برنامه مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای این جمعیت گسترده ارائه نشده است.»   احداث سه مدرسه جدید؛ هنوز در انتظار   امینی ضمن اشاره به تلاش­ های دولت
صاحب‌خبر - به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از قدس آنلاین، بر اساس قانون مصوب۲۰/۶/۷۹، لپویی به شهر تبدیل شد اما تا قبل از سال ۸۶ که مورد بی مهر قرار گرفت و قرار شد مسکن مهر بخشی از قشر کم درآمد را در خود جای دهد، کمتر کسی نامش را شنیده بود. شهری که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار دارد اما پیش از اینها نامش با تاریخ فارس و شیراز
صاحب‌خبر - به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از نامه نیوز، رامبد جوان مجری برنامه «خندوانه» در این مراسم با اشاره به محصولاتی که از عنوان «جناب‌خان» تولید شده گفت: اصولا در ایران یا بلد نیستیم یا مشکلات فرهنگی اجازه نمی‌دهد که نشان‌ها تجاری را زنده کنیم. ما در ایران نشانی با عنوان پیکان داشتیم ولی آن را کنار گذاشتیم در صورتی که هر جای دنیا بود آن را حفظ می‌کردند. وی افزود: گروه ما تلاش می‌کند وقتی چیزی تولید شده ابعادش را گسترش دهد متاسفانه هر موقعیتی پیش می‌آید سه موضع در قبال آن ایجاد می‌شود که یک دسته حمایت می‌کنند، دسته دیگر دنبال سهم‌خواهی هستند که ناشی از قد کوتاه برخی است و برخی نیز شروع به کوبیدن می‌کنند. جوان گفت: هیچ پروژه‌ای نیست که انفرادی باشد و موفقیت‌های یک اتفاق حاصل کار جمعی است. جناب‌خان و خندوانه کار من و یک نفر نیست بلکه کار یک سرزمین است که می‌خواهد رشد پیدا کند. دشمنی کردن و کوبیدن یکی از راحت‌ترین ابزارها برای مقابله با یک موفقیت است. مجری خندوانه در پایان گفت: ما در تلاش هستیم که
ویروس اسکانیا باز هم به جان حوادث جاده‌ای افتاد. از دوشنبه‌ای که گذشت تا بامداد روز چهارشنبه ٢ حادثه جداگانه آتش‌سوزی و واژگونی اتوبوس اسکانیا بار دیگر جان مسافران اتوبوس‌های اسکانیا را به خطر انداخت.  با این حال در حادثه اول به علت تخلیه سریع، اتوبوس آتش گرفته و در حادثه دوم امدادرسانی امدادگران هلال‌احمر به مصدومان، باعث شد تا قربانی به پرونده سیاه اسکانیا اضافه نشود. حادثه اول اتوبوس اسکانیا در آتش سوخت. عقربه‌ها ساعت ١٨ عصر روز دوشنبه را نشان می‌داد که اتوبوس مسافربری اسکانیا متعلق به تعاونی ایران‌پیمای مشهد عازم جاده‌ خراسان شمالی به مقصد گرگان شد. هنوز کمتر از یک ساعت از حرکت اتوبوس نگذشته بود که آتش گرفتن موتور اتوبوس مسافربری سرنوشت هولناکی را در برابر ٨ مسافرش قرار داد.  زن و مرد و کودک وحشت‌زده روی صندلی‌هایشان حبس شده بودند و زبانه‌های آتش درحال سرایت به داخل اتوبوس بود. همین موضوع کافی بود تا مسافران در اقدامی به موقع اتوبوس را تخلیه کنند. با اعلام این خبر