فقر فنون طراحی در طراحی لباس ورزشکاران ایرانی !

گردآوری پورتال رهتا :  تحریریه  پارسینه-یکی از جلوه های هر فرهنگی لباس مردمی است که سالها آن فرهنگ را پذیرفته اند.  نمایش فرهنگ کشور به ملت های دیگر جهان حائز اهمیت بسیاری است.

مراسم المپیک سوای از اینکه فضایی برای به نمایش گذاشتن قدرت ورزشی هر کشور است بستر مناسبی برای به نمایش گذاشتن فرهنگ مختلف ملت های سراسر جهان است. ورزشکاران هر چهارسال یکبار از نقاط مختلف این کره خاکی به محل برگزاری المپیک سفر می کنند و فرهنگ خود را برای دیگر ورزشکاران سوغات می‌آورند. همین باعث شده است تا پوشش و لباس ورزشکاران در افتتاحیه مراسم المپیک ابعادی فرای ورزش پیدا کند.   حالا تا المپیک ۲۰۱۶ برزیل زمان زیادی باقی نمانده است و طراحی لباس پسران و دختران ایرانی ای که مسافر برزیل خواهند بود با واکنش های منفی مردم  بویژه در شبکه های اجتماعی رو به رو شده است. طراحی ضعیف و غیرحرفه ای لباس ورزشکاران ایرانی که نه عناصر زیبایی در آن وجود داشت و نه معرف فرهنگ اصیل ایرانی بود.   بررسی نقاط ضعف طراحی لباس المپیک
    همین باعث شد تا مسئولین مربوطه از تعویض این لباس ها صحبت کنند و با این حال برخی بر این باورند که در صورت تداوم بی توجهی به اصل تخصص گرایی در طراحی لباس ورزشکاران نتیجه بهتری به ارمغان نخواهد آمد.   یوسفی فر: مسئولان ورزشی حتی جواب نامه کارگروه مد و لباس را ندادند!
  حمیدرضا یوسفی‌فر، دبیر کارگروه کشوری مد و لباس اتحادیه پوشاک و دبیر شورای راهبردی تولید و فروش پوشاک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در باره نقش کارگروه سامان‌دهی مد و لباس به خبرنگار پارسینه گفت: «از ابتدای واگذاری مسئولیت در حوزه مد و لباس تحقیق وبررسی هایی را در این عرصه کردیم که بدانیم هم اکنون پس از سی سال غفلت ،در کجای جریان مدولباس قرارداریم وچه امکاناتی وجوددارد و همینطور مراکز ومحلهای تاثیرگذار درجامعه برای جبران این عقب ماندگي کدامند.

 در این راستا و در همان ابتدای کار یکی از مراکز تاثیر گذار بر قشر جوان جامعه را در مراکز مدیریتی و باشگاهی در حوزه ورزش و جوانان شناسایی کردیم، چراکه جامعه ما یک جامعه جوان، ورزش دوست، قهرمان پرور و پرطرفداری هست، لذا با وجود توان شناسایی شده بالقوه موجود در جامعه طراحان کشور این امکان به سادگی برای ما محیا بود که بتوانیم با نگاه درونزایی واستفاده از ذوق و سلیقه طراح و تولید کننده ایرانی موضوع پوشش و لباس رسمی و ورزشی را با یک رنگ اصیل ایرانی برای تمامی سالهای آینده ترسیم و تولید نماییم.»

 وی در ادامه داد:«در سال گذشته و امسال به تکرار این تمایل را از طریق دبیرخانه کارگروه ساماندهی مدولباس وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی باارسال نامه به مسئولان ورزش کشور اطلاع دادیم ولی ایشان بی توجه از این موضوع حتی جوابی تهیه و ارسال ننمودند.»     بررسی نقاط ضعف طراحی لباس المپیک
  یوسفی‌فر در ادامه مصاحبه با پارسینه تاکید کرد:« کارگروه مد و لباس کشور مایل به اینگونه اتفاقات نبوده چرا که جایگاه ایران در طراحی لباس و نوع پوشش مردم این دیار به هزاره ها برمیگردد، واین فرصت را غنیمت شمرده وضمن اعلام مجدد به وزارت ورزش و جوانان و همینطور دیگر سازمانها و نهاد ها که در موضوع پوشاک و البسه رسمی و تخصصی خود مایل به تجدید نظر و تهیه آن هستند، به اطلاع میرسانم  شورای راهبردی تولید پوشاک کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حسب وظیفه قانونی که در راستای ساماندهی و بهپوشی هرچه بهتر جامعه دارد، آمادگی هرگونه مشاوره و همکاری را در بخش های ایده پردازی ، طراحی، تولید و عرضه به همت اساتید برجسته داخلی دارد.»   رنگ لباس باید نشانگر ایرانی بودن باشد
  حمیدرضا یوسفی‌فر در ادامه و در توضیح فرم اساسی طراحی لباس برای اینگونه مراسم به پارسینه گفت:«بهتر است همانند کشورهای مطرح در صحنه های ورزشی از یک رنگ ثابت در این گونه لباسها استفاده شود تا بلافاصله بادیدن صحنه هایی از فیلم مناسبتهای ورزشی وتوجه به رنگ لباس متوجه شویم که ایرانی هستند و رنگ استفاده شده در این لباس ها گواه ایرانی بودن آن ورزشکار را بدهد.»    یوسفی فر همچنین درباره انتخاب دو رنگ نارنجی و آبی در طراحی لباس ورزشکاران ایرانی گفت:«انتخاب دو رنگ آبی و نارنجی کارشناسانه بوده چون قوی ترین رنگ در دنیای ورزش و کلاس اسپرت رنگ نارنجی و آبی هست ، که نشان دهنده انرژی و توان بسیار بالا و قدرت مضاعف هست . ولی نه این دو رنگ ضعیف نارنجی و آبی استفاده شده در این لباس ها.»   عدم رعایت کوچکترین فنون طراحی در طراحی لباس ورزشکاران ایرانی
  یوسفی فر در رابطه با طراحی لباس و دقت در دوخت آنها هم به پارسینه گفت:«دراین لباس ها کوچکترین فنون طراحی و دوخت در آنها رعایت نشده است، و باید اشاره کرد که در عکسهای ارسالی از مراسم رونمایی از این لباس ها بیش از ۱۰ مورد فنی رعایت نشده و ناشيانه دیده می‌شود.»
حمیدرضا یوسفی فر در پایان تاکید کرد:«زمانی رنگ‌های لباس  مرده به نظر می‌رسد که تولید کننده از پارچه‌هایی با رنگ اولیه دیگری که فروش نمی‌رود استفاده میکند و آنها را طبق سفارش رنگ مورد نظرمی‌زند، یعنی این پارچه دوبار رنگ شده است و رنگ اورجينال روی پارچه سفید تهیه نشده است.»
∎​