گفتگو با عرفان پایدار

به گزارش خبرنگار مهر، همایش «آوینی ما آوینی آنها» روز گذشته به همت بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش بهروز افخمی، محمدحسین مهدویان و وحید یامین پور به ایراد سخنرانی پرداختند. در ابتدای این جلسه بهروز افخمی در پاسخ به سوالی مبنی بر فرم و محتوا از منظر شهید آوینی اظهار داشت: بنده علاقه ای ندارم از الفاظ فرم و محتوا استفاده کنم و کار فیلم سازی را باید به صورت عملی آموخت و در مورد فرم و محتوا نظری ندارم. مهدویان نیز در پاسخ به این سوال گفت: شهید آوینی در مقاله تکنیک در سینما که آخرین مقاله او در حوزه سینماست تلاش کرده تمییز دادن گذشته خود در مورد فرم و محتوا را اصلاح کند. باید گفت به این صورت نیست که فرم و محتوا قابل تفکیک باشد و سید مرتضی آوینی هم در نهایت در آخرین مقاله خود مسئله تفکیک فرم و محتوا را رد می کند. یامین پور: تفکیک فرم و محتوا ابتذال ایجاد می کند وحید
فرهنگ > دین و اندیشه - امام خمینی در جای جای آثار مکتوب خود از استاد خویش آیت الله شاه آبادی یاد کرده است. استادی که همواره با جمله «روحی فداه» از او یاد می کرد. چنانکه امام بیان می کند حیات عرفانی خود را مرهون استاد بزرگوار خویش، آیة الله شاه آبادی می داند و درباره وی فرمود: «من در طول عمرم، روحی به لطافت و ظرافت آیة الله شاه آبادی ندیدم. اگر آیت الله شاه آبادی هفتاد سال هم عمر می کرد، من در درس شرکت می کردم». آیت الله حاج شیخ نصرالله شاه آبادی، فرزند استاد عرفان امام خمینی در گفت وگویی، شیوه عرفانی پدرشان و روابط امام خمینی با ایشان را تشریح کرده است که می خوانید: حضرت امام چگونه به حضور آیة الله شاه آبادی راه یافت؟ باید از روز اولی که امام رحمة الله علیه با مرحوم آیة الله شاه آبادی ملاقات کرد، شروع کنیم که به چه کیفیتی ملاقات صورت گرفت و چرا این ملاقات لازم بود. خود
صاحب‌خبر - چکیده آیت‌الله جوادی آملی به‌تبع استاد خود، علامه طباطبایی، با تحلیلِ عینِ‌ ربط بودن معلول به علت، ماهیت را به مفهوم بازمی‌گرداند؛ ازاین‌رو خارجی بودن ماهیت را به عرض وجود، که در کلام ملاصدرا است، سخنی مقدماتی و تعلیمی می‌داند؛ پس آنچه متن خارج را پُر کرده، فقط وجود است که با علم حضوری شهودی اتصالی در مشهد نفس عارف قرار می‌گیرد. این علمِ شهودیِ عرفانی، عبور از علم و رسیدن به نفس معلوم یا شهود عرفانی عوالم منفصل است؛ اما عارف باید در حیطۀ نظر و برای تبیین و مستدل کردن سخن خود، در عالم مفاهیم و علم حصولی سخن گوید؛ پس چاره‌ای نیست که منطق پا پیش‌نهد، این مفاهیم را بررسی کند، با آن‌ها معاملۀ علم حصولی کند و شهودات بی‌واسطه را به رتبة یقین روان‌شناسانه تقلیل دهد؛ اما معاملۀ منطق با عرفان این نیست که جداافتاده از عرفان شهودی با مفاهیمی در عرفان نظری کار کند، طوری‌که مفاهیم نظری را به بدیهی بازگرداند(شیوۀ منطق)، بلکه فقط وقتی مفاهیم نظری و بدیهی از پلیدی‌ها مصون‌اند که با عین خارجی پاک مرتبط باشند و بتوانند یافته‌های متصل
صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید جواد جعفری پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی اهل بیت(ع) و عرفان شیعی اظهار داشت: این سلسله برنامه‌ها در نهایت به دهه کرامت و مراسم اختتامیه‌ای که مشهد برگزار می‌شود، ختم خواهد شد و به برکت همین روز خبرگزاری رضوی از دل این همایش بیرون آمد و امروز دفتر نمایندگی آن در شیراز افتتاح خواهد شد. وی افزود: اهل بیت (ع) به عنوان معصوم موثق‌ترین افراد برای جستجوی عرفان هستند اما در عرفان شیعی نخستین آموزه بیم از خداوند است. جعفری ادامه داد: در عرفان شیعی تسلیم امر امام بودن جایگاه بسیار بالایی دارد و شاخصه دیگر عرفان شیعی اهل بخشش بودن است، چنان که در عرفان شیعی ارتباط با تهیدستان اصل است. وی با بیان اینکه در عرفان شیعی تواضع و فروتنی اصل است، به قرائت احادیثی در این مورد پرداخت و ادامه داد: دعوت به خدا و پرهیز از بدخواهی، دعوت به کار و جهاد و حضور در اجتماع از ویژگی‌های عارف شیعی است و عارف حقیقی ضمن آنکه از یاد خدا غافل نمی‌شود در راه معیشت خانواده خود جهاد می‌کند. مدیرعامل بنیاد امام رضا (ع) تصریح
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی اسدی‌نسب، دیشب 20 بهمن در کرسی ترویجی شریعت قرآنی در عرفان از منظر علامه معرفت در مرکز تخصصی تفسیر حوزه که با همکاری انجمن قرآن‌پژوهی برگزار شد، گفت: امروز پرچم شیعه در دست رهبری است و همه باید خود را سرباز رهبری بدانیم تا بتوانیم در این دنیا پر آشوب به شیعه خدمت کرده و پرچم اهل‌بیت(ع) را در دنیا به اهتزار درآوریم.وی با اشاره به ناب بودن معارف ائمه(ع) و تاثیر آن در قلب‌های پاک افزود: من در برخی کشورها فعالیت تبلیغی داشته‌ام؛ ادعیه ائمه بدون اینکه توضیح داده شود مردم را عاشق خود می‌کرد؛ من برخی تعابیر ادعیه را به ائمه جماعات و جمعه اهل سنت در برخی کشورها می‌دادم و آن‌ها برای مردم بیان می‌کردند و برای آنان جالب توجه بود.اسدی‌نسب با اشاره به شاگردی در محضر آیت‌الله معرفت بیان کرد: حقیقتا آیت‌الله معرفت بیش از دیگران زحمت کشیدند و کلاس کم نظیری از جهت رشد و بالندگی برای شاگردان داشتند و هدف اصلی او این بود که معارف اهل‌بیت(ع) را طوری ارایه کند
حجت الاسلام محمودرضا قاسمی،‌ مدیر موسسه سبک زندگی آلاء، در گفت وگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به پرسشی در مورد علت جذب افراد مقید و اصطلاحاً مذهبی به عرفان های کاذب، اظهار کرد: برخی افراد در انجام واجبات دینی خود کوتاهی نمی کنند، نماز می خوانند و روزه می گیرند ولی توجه داشته باشیم که سبک زندگی افراد مجموعه ای از رفتارها و کردارهای آنان است در نتیجه هر بخش می تواند روی بخش دیگر زندگی اثرگذار باشد.     وی ادامه داد: افرادی که به این فرقه ها گرایش پیدا می کنند یکی نبوده و همه آنها نیز مذهبی نیستند. گاهی افراد مذهبی به دلیل فاکتورهای ظاهری مذهبی در این فرقه ها جذب آنها می شوند ولی وقتی از ماهیت شان مطلع می شوند از آنها جدا می شوند.   برخی احساساتی شدن و تامین خلاهای عاطفی را عرفان اصیل می دانند این پژوهشگر با بیان اینکه از سوی دیگر عده ای از افرادی که جذب این فرقه های می شوند اعتقادات درستی ندارند و اصلا عده ای مسلمان
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین حسن رمضانی، عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم امروز 23 مردادماه در کرسی ترویجی عرفان در آئینه قرآن در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه در کرسی گذشته، ساخت عرفان عملی مورد توجه قرار گرفت گفت: در این کرسی مباحث عرفان در آئینه قرآن از بعد نظری مورد توجه قرار خواهد گرفت.وی با بیان اینکه برخی معتقدند که مسایل ذوقی و کشفی، تجربه شخصی است لذا قابل کشف و انتقال به دیگری نیست تصریح کرد: از دید این افراد عرفان نظری کار عبث و بیهوده‌ای است.رمضانی در پاسخ به این دیدگاه عنوان کرد: آیا در حد توضیح و تبیین و تشریح یک تجربه ذوقی و کشفی را نمی‌توان منتقل کرد؟ آیا خود قرآن در اثر ارتباط با وحی و از طریق شهود به دست نیامده است؟ با این حال خود پیامبر آنچه را تجربه و کشف کرده است منتقل و بیان فرموده است البته بحث ما از کشف ناظر به فضای درونی علمی خودمان و نه فضای غرب و دیدگاه‌های مادی است؟.
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از طلیعه، برنامه «گستره شریعت» با موضوع عرفانهای نوظهور با حضور دکتر سید یحیی یثربی، مفسر قرآن و استاد فلسفه و عرفان اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین یدالله یزدان پناه استاد فلسفه و عرفان اسلامی و آیت الله حسن رمضانی استاد عرفان اسلامی و اجرای قاسم پورحسن دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.   یزدان پناه در ابتدای برنامه درباره سرشت عرفان گفت: عرفان نوعی دغدغه وصول الی الله و معرفت بالله و معامله با خدا دارد. دغدغه وصول الی الله یعنی چگونه طی طریق شود که تقرب به خدا را منجر شود که در ادبیات عرفا به بقای بعد از فنا یاد می شود. در این عنصر باید همه مراحل سلوک و طریقت را مطرح و طی طریق کرد و از وضعیت عادی به سمت وضعیت الهی سفر کرد. این سفر به سوی سیر و سلوک الی الله به طریقت یاد می شود. وی گفت: اساسا در فضای عرفانی دغدغه طریقت وجود دارد. هر انسانی با دغدغه تقرب باید سیری رابرای خود رقم بزند که بتواند از این ساحت به ساحت الهی سفر کند. طی طریقت
  به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امروز 20 اردیبهشت‌ماه در پیش همایش ملی تصوف و شاخصه‌های آن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم گفت: تلقی بنده از عرفان و تصوف این است که این دو را یک حقیقت ذومراتت و دارای لایه‌های مختلف می‌دانم که هم ساحت سبک زندگی، هم ایدئولوژی و هم هستی‌شناسی و ... دارد و تفاوت دقیقی میان این دو نیست. وی با بیان اینکه واژه تصوف زودتر از عرفان وارد منظومه ادبیات اسلامی شده است، به مراحل تصوف و عرفان اشاره کرد و افزود: عرفان در طول تاریخ شش مرحله را پشت سر گذاشته است؛ مرحله
به گزارش ایکنا؛ عرفان اهل بیتی عنوان جدیدترین اثر حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد رودگر عضو هیات علمی گروه عرفان پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه است که در آینده‌ای نزدیک توسط گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش‌های جوان از موسسات وابسته به پژوهشگاه به زیور چاپ آراسته خواهد شد. در ادامه یادداشتی از حجت الاسلام محمدجواد رودگر پیرامون کتاب «عرفان اهل بیتی» از منظرتان خواهد گذشت: بسمه تعالی عرفان شناخت شهودی حق تبارک و تعالی از رهگذر تزکیه باطن، تذکیه عقل و تضحیه نفس براساس سیرو سلوک و طی مقامات معنوی و منازل عرفانی بر پایه شریعت حقه محمدیه(ص) است و عرفان در نهایت خداخوشدن، خداگونگی و رنگ و رائحه الهی یافتن است و عارف کسی است که درد خدا داشته، همه چیز را جلوه حق دیده و تنها به دیدار جمال دل آرای دلبر و