نمونه سوالات تاریخ امامت

صاحب‌خبر - چکیده این مقاله عهده‌دار بررسی مسئله امامت زنان در نماز جماعت است. با وجود کثرت جمعیت زنان در جامعه و حضور جدی آنها در مراکز گوناگون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، پژوهش‌گران کمتر به این مسئله پرداخته‌اند و گاه فقط در حد یک استفتا و پاسخ به آن بسنده شده است. در این نوشتار با استفاده از منابع فقهی به تبیین اهمیت مسئله و آثار آن، همچنین دیدگاه مذاهب اسلامی و دلایل آنها می‌پردازیم تا روشن شود که آیا بانوان می‌توانند به طور مستقل نماز جماعت برگزار کنند یا خیر؟ در این نوشتار دیدگاه علمای مذاهب اسلامی، ‌که در آن اختلاف است، بررسی می‌شود. در انتها این نظر تأیید می‌شود که اقتدای زن به زن، در صورت داشتن شرایط، جایز، بلکه افضل از فرادا خواندن نماز است.  کلیدواژگان امامت، نماز جماعت، زن، مذاهب فقهی، اقتدا مقدمه بی‌تردید جماعت و اجتماع انسان‌ها نقش اساسی در پیشرفت فرد و جامعه دارد. زیرا در سایه جماعت است که از نیازها و دردهای فردی و اجتماعی، روحی و اخلاقی، شناخت حاصل می‌شود. همچنین در سایه
صاحب‌خبر - به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سید علی طباطبایی استاد و پژوهشگر در مقاله ای با موضوع «غدیر» به بررسی واقعۀ غدیر خم به عنوان وحی الهی دربارۀ امامت و دلیل خاتمیّت دین اسلام پرداخته است . یکی از اساسی ترین اصول قرآن کریم این ادّعاست که اسلام دین خاتم و نبی مکرّم اسلام(ص) خاتم انبیاست. ((ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین و کان الله بکل شیء علیما) )(احزاب/40) این ادعای قرآن کریم از چه راهی باید ثابت شود؟ دلیل این ادعا چیست؟ برهان این اصل قرآنی که اسلام آ خرین شریعت، قرآن کریم آخرین پیک وحی تشریعی و نبی مکرّم اسلام آخرین فرستاده خداست، چیست؟ اول باید معنای واژۀ «خاتم» بررسی شود، آن گاه دلیل خاتمین تبیین گردد. بین «خاتَم» و «خاتِم» فرق است، «خاتِم» یعنی ختم کننده  و «خاتَم» گذشته از آن معنا، مفهوم دیگری هم دارد و آن« کامل کننده و تمام کننده است. اگر در یک صف عدّه ای ایستاده باشند، آخرین نفر صف ختم کنندۀ آن صف خواهد بود و به او می‌گویند: «خاتم»، اما پیامبر اکرم(ص) که
به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هرساله مورخ هشتم و نهم ربیع الاول پس از شهادت امام حسن عسکری(ع)، شیعیان جهان، آغاز امامت ولی عصر(عج) را جشن می گیرند.به همین مناسبت پیامک های مناسب برای تبریک این شب فرخنده را در ادامه قرار داده‌ایم :آغاز گشته امامت مهدی موعود روشن کنید شمعها و عودبرای آمدنش دعا کنیدطولانی کنید نمازتان رابا سجود...'خانه تکاني'، رسم قديمي همه 'منتظران' بهار است؛خانه تکاني دل را براي رسيدن
صاحب‌خبر - گروه فرهنگی «نسیم آنلاین» ؛ حامد صارم - حضرت ابراهیم علیه السلام در کهن سالی، بعد از آزمایشات سخت به مقام امامت رسید . خداوند متعال اورا بعد از مقام نبوت و رسالت ، به مقام امامت رساند و خطاب به او فرمود :«انی جاعلک للناس اماما» . من تو را «امام»قرار دادم . واضح است که آیه شریفه قرآن  در امر امامت هیچ نقشی برای مردم قرار نداده است .جعل و انتصاب این مقام  تماما کاری الهی است . چرا که امامت عهد الهی است که خداوند متعال آن را به آن کسی که سزاوار آن است می رساند .  به خاطر عظمت این جایگاه و رفعت این مقام حضرت ابراهیم علیه السلام این مقام را برای ذریه خویش  درخواست می کند :«قال و من ذریتی» که خداوند در استجابت این دعا ذریه ظالم را استثنا میکند :«لاینال عهدی الظالمین»  دعای حضرت ابراهیم در باره ذریه ای که از هرگونه ظلمی در سراسر زندگی خویش منزه هستند استجابت شد. و این عهد الهی یعنی امامت به بعضی ار ذریه حضرت ابرهیم علیه السلام رسید.   بنابر این قرائت شیعی امامت ، کاملا منطبق بر منطق و چارچوب قرآن کریم است . خداوند در قرآن
صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در  «همايش نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی» مسجد مقدس جمکران  گفت: موضوع اربعین چند سالی است یک تجلی جدیدی در شیعه به وجود آورده و شیعه را با یک وجهه‌ی خیلی روشن و حسینی در دنیا معرفی می‌کند، لذا باید کاملاً به این مهم پرداخته شود و از این ظرفیت بسیار بزرگ و بسیار مؤثر و گسترده استفاده شود. محور عرایضم را روی آنچه که متن دین هست قرار مي‌دهم. بايد سراغ متن دین رفت و ديد از نظر متن دین، اکنون دین در چه برهه‌ای از تاریخ قرار دارد و وظیفه‌‌ی دینداران چیست؟ در دین ما هیچ اصلی، بزرگتر و هیچ حقیقتی، محکم‌تر و ریشه‌دارتر از حقیقت امامت وجود ندارد. خدای تبارک و تعالی به پیامبر خاتم(ص) فرمود «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» تا اینکه «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون»؛ یعنی آنچه که باید به آن برسیم به وسیله‌ی امامت است،
صاحب‌خبر - یه گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) که به مناسب میلاد امام رضا(ع) بعد از نماز مغرب و عشاء در حرم حضرت معصومه برقرار شده بود، با طرح این سؤال که «وقتی نام شریف امام رضا(ع) را می‌شنویم، مهمترین وصف یا ویژگی آن حضرت که باید به ذهن ما متبادر شود چیست؟» با ارائه برخی اسناد تاریخی و روایی به این سؤال پاسخ داد. در ادامه فرازهایی از این سخنرانی را می‌خوانید: مهمترین ویژگی امام رضا(ع) که با شنیدن نامش باید به ذهنمان متبادر شود چیست؟ / امام رضا(ع) صریح‌ترین پیام‌های ولایی را به مردم منتقل کردند   وقتی نام شریف امام رضا(ع) را می‌شنویم، مهمترین وصف یا ویژگی آن حضرت که باید به ذهن ما متبادر شود چیست؟ آیا اینکه حضرت به ایران تشریف آوردند، اینکه غریب بودند و غریبانه به شهادت رسیدند یا اینکه ایشان را عالم آل‌محمّد(ص) برمی‌شمردند، کدامیک باید مهمترین ویژگی حضرت در نزد ما باشد!؟ همۀ اینها خصوصیات و اتفاقات مهم زندگی حضرت بودند، ولی هیچ‌یک از این ویژگی‌ها نباید مهمترین وصف امام رضا(ع)
صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، معاون آموزشی بنیاد فرهنگی امامت در این نشست با اشاره به تاریخچه و فعالیت های این مرکز تخصصی اظهارداشت: فقدان مرکزی تخصصی که به امر بنیادین امامت در حوزه‌های علمیه بپردازد، نیازهای روزافزون جامعه اسلامی و متأسفانه هجمه ‌های پیش رو از سوی مخالفان و معاندان امامت و ولایت، ضرورت تأسیس نهادی مستقل و تخصصی در حوزه امامت را بیش از پیش نمودار می ‌ساخت، تا ضمن پرنمودن خلأهای موجود، پاسخگوی نیازهای علمی، آموزشی و فرهنگی در داخل و خارج از کشور باشد. حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی شاهینی افزود: گام های نخست در این مسیر، پس از تأکیدات و حمایت‌های مراجع عظام، با راه اندازی «درس خارج امامت» در سال 1383 توسط حضرت آیت الله میلانی رقم خورد و سپس «واحد احیای آثار امامت» زیر نظر ایشان آغاز به‌کار نمود. استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: پس از آن بود که با کسب مجوزهای رسمی و افتتاح «مرکز آموزش‌های تخصصی امامت اهل بیت (ع)» و گزینش بیش از 50 طلبه، آموزش دروس امامت در حوزه، شکلی نظام‌مند یافت. حجت الاسلام و
صاحب‌خبر - به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرزا احمد اسدی، استاد سطح عالی فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه قم به مناسبت میلاد باسعادت حضرت امام رضا (ع) به بیان مطالبی پیرامون مسئله امامت و خلافت و تفوات های معنایی دو واژه خلافت و ولایت پرداختند. نگاهی اجمالی به تفاوت معنایی دو واژه «خلافت» و «ولایت» امامت و خلافت، دو عنوانی است که حاکی از دو مقام و منصب هستند. وقتی معنای لغوی خلافت و ولایت را در نظر بگیریم معلوم می‌شود که بین این دو لفظ تفاوت‌ها و اشتراکاتی وجود دارد. خلافت به معنای جانشینی کسی یا چیزی از کسی یا چیز دیگری است. البته امامت هم این معنا را دارد و در آن جانشینی وجود دارد. ولی در کلمه امامت و امام مطالب بیشتری نسبت به خلافت وجود دارد. چراکه امامت به معنای پیشرو و کسی است که بر دیگران تقدم دارد. چنین شخصی که پیشرو است، رهبری و هدایت دارد و بار معنایی دیگری نسبت به خلافت دارد.
صاحب‌خبر - خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا / سرویس صفحات فرهنگی:ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبه قلم: رسول جعفریان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مسائلی که در مباحث کلامی مربوط به امامت، جایگاه ویژه‌ای یافت این بود که آیا ممکن است کسی پیش از بلوغ به مقام امامت برسد؟ این مسئله از آن هنگام که امام جواد (ع) در سال 203 به امامت رسید به صورت جدّی‌تری در محافل علمی ـ کلامی مطرح می‌شد تا بعدها در سال 220 در رابطه با امامت امام هادی علیه‌السلام و پس از آن حضرت مهدی (عج) حدّت آن به اوج خود رسید.در سال 203 که امام رضا علیه‌السلام به شهادت رسید، شیعیان آن حضرت به علت اینکه تنها فرزند وی (امام جواد) بیش از هشت یا 9 سال نداشت در نگرانی و اضطراب عمیقی فرورفتند، به نوشته برخی از مورخان: در این جریان شیعیان به حیرت افتاده و میان آنان اختلاف پدید آمد، شیعیان دیگر شهرها نیز متحیر شدند. به همین جهت گروهی از آنان در منزل عبدالرحمان بن حجّاج گرد آمده و ضجّه و ناله سر دادند. این مشکل برای شیعیان که مهم‌ترین رکن ایمان را اطاعت از امام معصوم
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سیّدمرتضی میرسراجی (کارشناس علوم حدیث، پژوهشگر مهدویّت) در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده، تلاش کرده است به شبهه‌ای در خصوص امامت پاسخ دهد. مطابق این شبهه «یکی از قواعد شیعه این است که هر کسی از اهل بیت ادّعای امامت کند و چیزهای خارق‌العاده که نشانگر صدق و راستی او هستند ارائه دهد امامت او ثابت می شود امّا با آن که «زید بن علی» ادّعای امامت کرد شیعیان، امامت او را نپذیرفتند و در مقابل، امامت را برای مهدی غایب خود که ادّعای امامت نکرده و آن  را اظهار ننموده (چون طبق عقیده آنها در کودکی غایب و پنهان شده است) ثابت کردند». در پی متن کامل این یادداشت را ملاحظه می‌کنید: گفتند خلایق که تویی یوسف ثانی/چون نیک بدیدم به حقیقت به از آنیشیرین‌تر از آنی به شکر خنده که گویم / ای خسرو خوبان که تو شیرین زمانیاز افتراها و دروغ‌های بی‌اساس نسبت به مکتب حَقّه تشیّع اثنی عشری و خصوصا در حوزه مقدّسه مهدویّت (عج) که به دست وهّابیان ساخته و پرداخته شده، نمونه زیر است که در کتاب شیطانی و بی‌مقدار "اسئله قادت شباب الشیعة